Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/1211
Title: Motion Capturing
Authors: VANDORMAEL, Koen
Issue Date: 2006
Abstract: Motion capturing is een techniek om bewegingen te digitaliseren en over te zetten naar een animatiemodel. Deze techniek kan toegepast worden in verscheidene vakgebieden, maar komt het meest tot uiting in films en games. De verschillende motion capture systemen worden besproken en met elkaar vergeleken. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op de werking van een optisch motion capture systeem. Eerst wordt het algemene werkingsproces uitgelegd. Daarna worden de stappen van dit proces in detail beschreven. De eerste stap is camerakalibratie. Er wordt uitgelegd met welke parameters een camera kan gemodelleerd worden en hoe men deze kan vinden. In de tweede stap worden de markers gedetecteerd in de camerabeelden. Dit kan onder meer gebeuren op basis van vorm, kleur en intensiteit. De volgende stap is de markertracering. Hier worden de markers in 3D gereconstrueerd en hun individuele trajecten berekend. Tot slot wordt er aan de hand van deze markertrajecten een skelet -en markermodel opgesteld en bekomen we een geanimeerd skelet. Dit wordt ook wel skeleton fitting genoemd. De algoritmes die in deze stappen gebruikt worden, kunnen verbeterd worden indien er al van in het begin een skelet -en markermodel aanwezig is. Tot slot worden de implementaties van de beschreven motion capture algoritmes besproken, evenals de resultaten die ermee behaald werden.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/1211
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vandormael_koen1.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

24
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

16
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.