Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/12779
Title: Het effect op verkeersveiligheid van het verlagen van de snelheidslimiet van 90 km/u naar 70 km/u op gewestwegen in Vlaanderen. Een voor- en nastudie met vergelijkingsgroep
Authors: Thierie, Melissa
Advisors: BRIJS, Tom
DANIELS, Stijn
Issue Date: 2011
Publisher: UHasselt Diepenbeek
Abstract: Deze studie onderzoekt of de sinds 2001 ingevoerde verkeersveiligheidsmaatregel, het verlagen van de snelheidslimiet van 90 km/u naar 70 km/u op gewestwegen, het aantal ongevallen met minstens een lichtgewonde en het aantal ongevallen met doden en/of zwaargewonden (ernstige ongevallen) deed dalen. Dit gebeurt aan de hand van drie vormen voor- en nastudies waarvan de voor- en nastudie met trendcorrectie de meest gepaste bleek voor deze specifieke dataset van Limburgse gewestwegen. Het effect blijkt positief te zijn. Immers zowel het aantal ongevallen met minstens een lichtgewonde als het aantal ernstige ongevallen daalden ten gevolge van de maatregel. Het effect was groter voor de ernstige ongevallen. Deze resultaten flirten met het significante. Voor beide type ongevallen was er een significant verkeersveilig effect op wegvakken. Op kruispunten ontstond dit effect enkel voor de ernstige ongevallen, niet significant. De ongevallen met minstens een lichtgewonde, daarentegen, stegen si
Notes: master in de verkeerskunde-verkeersveiligheid
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/12779
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
06236662010322.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

34
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

18
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.