Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/13553
Title: Imitatie bij kinderen met een typische ontwikkeling en met een autismespectrumstoornis
Authors: VANVUCHELEN, Marleen 
Roeyers, Herbert
De Weerdt, Willy
Issue Date: 2011
Source: Logopedie (Herentals), 1, p. 36-45
Abstract: Imitatief leren is van vitaal belang voor de ontwikkeling van kinderen. Imitatie impliceert dat een waargenomen input vertaald wordt naar een motorische output. Dit is het resultaat van selectie- en correspondentieprocessen. Kinderen imiteren op twee niveaus: action-level en program-level imitatie. De Preschool Imitation and Praxis Scale (PIPS) meet de imitatieontwikkeling van kinderen tussen 1 en 4.9 jaar. Met toenemende evidentie wordt aangenomen dat jonge kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) problemen hebben met procedurale en lichaamsimitatie. De klinische bruikbaarheid van een imitatieonderzoek voor de diagnose van ASS op peuter- en kleuterleeftijd wordt toegelicht.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/13553
ISSN: 1370-706X
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2014
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vanvuchelen Logopedie 2011.pdfMain article625.63 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

12
checked on May 20, 2022

Download(s)

8
checked on May 20, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.