Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/13553
Title: | Imitatie bij kinderen met een typische ontwikkeling en met een autismespectrumstoornis | Authors: | VANVUCHELEN, Marleen Roeyers, Herbert De Weerdt, Willy |
Issue Date: | 2011 | Source: | Logopedie (Herentals), 1, p. 36-45 | Abstract: | Imitatief leren is van vitaal belang voor de ontwikkeling van kinderen. Imitatie impliceert dat een waargenomen input vertaald wordt naar een motorische output. Dit is het resultaat van selectie- en correspondentieprocessen. Kinderen imiteren op twee niveaus: action-level en program-level imitatie. De Preschool Imitation and Praxis Scale (PIPS) meet de imitatieontwikkeling van kinderen tussen 1 en 4.9 jaar. Met toenemende evidentie wordt aangenomen dat jonge kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) problemen hebben met procedurale en lichaamsimitatie. De klinische bruikbaarheid van een imitatieonderzoek voor de diagnose van ASS op peuter- en kleuterleeftijd wordt toegelicht. | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/13553 | ISSN: | 1370-706X | Category: | A1 | Type: | Journal Contribution | Validations: | vabb 2014 |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vanvuchelen Logopedie 2011.pdf | Published version | 625.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.