Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/1359
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDe Mol, J-
dc.contributor.authorLavrysen, L-
dc.contributor.authorVLASSENROOT, Sven-
dc.date.accessioned2007-04-13T10:23:28Z-
dc.date.available2007-04-13T10:23:28Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.citationColloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Amsterdam (Olympisch stadion), Netherlands.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/1359-
dc.description.abstractBinnen het onderzoeksveld verkeersveiligheid is er erg beperkt onderzoek naar het toenemend vermogen, topsnelheid, gewicht, hoogte en breedte van voertuigen. Nochtans hebben deze factoren een invloed op verkeersveiligheid en leefmilieu. Uit een vergelijkend onderzoek (1983, 1993, 1999, 2004) van de meest verkochte merken en modellen in België wordt aangetoond dat wagens steeds maar meer vermogen hebben, steeds zwaarder worden, steeds sneller kunnen rijden. Het toenemende vermogen en snelheid staat haaks op de pogingen om de snelheid van voertuigen onder controle te houden. Alhoewel de snelheidsmaxima in Europa meestal niet boven 130 km/uur gaan, worden wagens aangeboden met een vermogen en topsnelheid die dit ruim overschrijden. Deze hoge topsnelheden en vermogens kunnen wettelijk op de openbare weg niet worden gebruikt; dit schept zowel voor de consument als de overheid problemen. De consument krijgt een vermogen en snelheid aangeboden waarvan hij hooguit maar 2/3 nodig heeft. Dat het moeilijk is om aan de verleiding van deze vermogens en topsnelheden te weerstaan blijkt steeds op onze wegen. Het snelheidsmanagement van de overheid wordt telkens bemoeilijkt: het lijkt op dweilen met de kraan open. Het toenemende gewicht van voertuigen zorgt voor een enorme, vermijdbare energieverspilling. Een zuinige, lichtere wagen betekent niet het inboeten op rijcomfort maar wel een mogelijkheid om de doelstellingen van Kyoto te halen. In deze paper wordt voorgesteld om dringend krachtsratio’s voor voertuigen op te stellen. Belangrijk in deze paper is het onderzoeksobjectief om de productaansprakelijkheid van autoconstructeurs in te roepen. Dit geldt zowel voor de aspecten van verkeersveiligheid als voor de bescherming van het leefmilieu.-
dc.format.extent122330 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isonl-
dc.titleToenemend vermogen, topsnelheid en gewicht van auto's en de productaansprakelijkheid van de autoconstructeurs-
dc.typeConference Material-
local.bibliographicCitation.conferencenameColloquium Vervoersplanologisch Speurwerk-
local.bibliographicCitation.conferenceplaceAmsterdam (Olympisch stadion), Netherlands-
local.bibliographicCitation.jcatC2-
local.type.specifiedConference Material-
dc.bibliographicCitation.oldjcat-
item.fullcitationDe Mol, J; Lavrysen, L & VLASSENROOT, Sven (2006) Toenemend vermogen, topsnelheid en gewicht van auto's en de productaansprakelijkheid van de autoconstructeurs. In: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Amsterdam (Olympisch stadion), Netherlands..-
item.contributorDe Mol, J-
item.contributorLavrysen, L-
item.contributorVLASSENROOT, Sven-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Toenemend vermogen.pdfConference material119.46 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

18
checked on Sep 6, 2022

Download(s)

4
checked on Sep 6, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.