Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/16054
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTom Truyts-
dc.contributor.advisorDirk Verwerft-
dc.contributor.authorZUREL, Ozhan-
dc.date.accessioned2013-12-11T10:17:32Z-
dc.date.available2013-12-11T10:17:32Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/16054-
dc.description.abstractTalentvolle zwarte leerlingen krijgen in de Verenigde Staten vaak het verwijt toegeslingerd van zich te blank te gedragen (i.e. acting white) wanneer ze zich aan academische activiteiten wagen. Uit recente economische onderzoeken is gebleken dat deze vorm van groepsdruk één van de oorzaken is van de etnische onderwijskloof in de Verenigde Staten. We beschrijven hoe dit gedrag rationeel verklaard kan worden via een tweezijdig signaleringsmodel waarin een onderwijsinvestering tegengesteld gewaardeerd wordt door de arbeidsmarkt en de minderheidsgroep. We bespreken ook hoe we populariteit van leerlingen op een objectieve manier kunnen meten. Door dit te koppelen aan de schoolinzet tonen we aan dat acting white één van de oorzaken is voor de etnische onderwijskloof in onze steekproef. Bij gebrek aan nationale data hebben we deze zelf verzameld in 3 Vlaamse secundaire scholen.-
dc.language.isonl-
dc.titleThe Economics of Acting White-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages54-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
local.type.specifiedMaster thesis-
dc.identifier.urlhttp://www.scriptiebank.be/sites/default/files/a2d41b0192f85c4fc374a7b8abbe301d.pdf-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationZUREL, Ozhan (2011) The Economics of Acting White.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a2d41b0192f85c4fc374a7b8abbe301d.pdfPaper629.29 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

6
checked on May 20, 2022

Download(s)

2
checked on May 20, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.