Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/16054
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Tom Truyts | - |
dc.contributor.advisor | Dirk Verwerft | - |
dc.contributor.author | ZUREL, Ozhan | - |
dc.date.accessioned | 2013-12-11T10:17:32Z | - |
dc.date.available | 2013-12-11T10:17:32Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/16054 | - |
dc.description.abstract | Talentvolle zwarte leerlingen krijgen in de Verenigde Staten vaak het verwijt toegeslingerd van zich te blank te gedragen (i.e. acting white) wanneer ze zich aan academische activiteiten wagen. Uit recente economische onderzoeken is gebleken dat deze vorm van groepsdruk één van de oorzaken is van de etnische onderwijskloof in de Verenigde Staten. We beschrijven hoe dit gedrag rationeel verklaard kan worden via een tweezijdig signaleringsmodel waarin een onderwijsinvestering tegengesteld gewaardeerd wordt door de arbeidsmarkt en de minderheidsgroep. We bespreken ook hoe we populariteit van leerlingen op een objectieve manier kunnen meten. Door dit te koppelen aan de schoolinzet tonen we aan dat acting white één van de oorzaken is voor de etnische onderwijskloof in onze steekproef. Bij gebrek aan nationale data hebben we deze zelf verzameld in 3 Vlaamse secundaire scholen. | - |
dc.language.iso | nl | - |
dc.title | The Economics of Acting White | - |
dc.type | Theses and Dissertations | - |
local.format.pages | 54 | - |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | - |
local.type.specified | Master thesis | - |
dc.identifier.url | http://www.scriptiebank.be/sites/default/files/a2d41b0192f85c4fc374a7b8abbe301d.pdf | - |
item.fullcitation | ZUREL, Ozhan (2011) The Economics of Acting White. | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | ZUREL, Ozhan | - |
item.accessRights | Open Access | - |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a2d41b0192f85c4fc374a7b8abbe301d.pdf | 629.29 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.