Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/20116
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWILLEMS, Bert-
dc.contributor.advisorHUYCKE, David-
dc.contributor.authorWUYTENS, Karen-
dc.date.accessioned2015-12-23T09:30:53Z-
dc.date.available2015-12-23T09:30:53Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/20116-
dc.description.abstractBij het ontwerpen van juwelen bestaat de trend om alternatieve materialen te gebruiken in plaats van de gebruikelijke edelmetalen. Deze nieuwe materialen vereisen het gebruik van nieuwe technieken en kunnen daardoor leiden tot verrassende, nieuwe vormen, maar ook tot andere, diverse ontwerpmethodes. De onderzoeker tracht deze diversiteit in een ontwerpmodel te gieten en baseert zich daarvoor op literatuuronderzoek van ontwerpmodellen uit andere disciplines (architectuur en productontwikkelaars), bestaande materialendatabanken en georganiseerde workshops en focusgroepen met een selectie ontwerpers. Bovendien wordt dit interpretatiekader zorgvuldig getoetst aan de artistieke praktijk van de onderzoeker. Dit bestaat uit een reeks juwelen en objecten waarbij respectievelijk materiaal, techniek, vorm en functie in vraag gesteld worden. Op deze manier ontstaat er een constante wisselwerking tussen het reflectief en praktisch deel van dit onderzoek. Het theoretisch model vormt eveneens de basis voor de ontwerpdatabank DoDesign, een EFRO-project i.s.m. DPL.-
dc.description.sponsorshipdatabase DoDesign: Efro/Design Platform Limburg-
dc.language.isonl-
dc.subject.otherdesign; jewelry; objects; 3D-printing; model; design by doing & making; database; method; focus group-
dc.titleRedefining design and the development of a design model for designers of jewellery & objects.-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages158-
local.bibliographicCitation.jcatT1-
dc.relation.referencesCONNECT: Adair, J. (2007) The art of creative thinking: how to develop your powers of innovation and creativity, London: Kogan Page. Ashby, M.F. & Johnson, K. (2009) Materials and Design: the Art of Science of Material Selection in Productdesign, Oxford: Elsevier. Brown, T. (2009) Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation, USA: Harper Collins Publishers. Bucquoye, M. & Van Den Storm, D. (2008) Forms with a Smile, Brugge: Stichting Kunstboek. Coles, A. (2005) DesignArt, Londen: Tate Publishing. Coles, A. (2007) Design and Art, Cambridge: The MIT Press. Cross, N., Christiaans, H. & Dorst, K. (1996) Analysing Design Activity, Chichester: John Wiley & Sons Ltd. IWT (2009) Agency for Innovation by Science and Technology, [Online], Available: http://www.www.iwt.be/english/welcome [11 Juni 2010]. Rittel, W.J. & Webber, M.M. (1973) ‘Dilemmas in a General Theory of Planning’, Policy Sciences, vol. 4: 155-169. Roozenburg, N.F.M. & Eekels, J. (2003) Productontwerpen, structuur en methoden, 2de uitgave, Utrecht: Uitgeverij Lemma BV. Schön, D.A. (1991) The reflective practioner: how professionals think in action, 2de uitgave, USA: Basic Books. Smith, C.S. (1981) Matter versus Materials: an historical view. Search for Structure, Cambridge: MIT press. te Duits, T. (2003) Het ontstaan der dingen: schetsen, modellen en prototypes, Rotterdam: NAI Uitgevers/ Museum Boijmans Van Beuningen. van Kesteren, I. & Poelman, W. (2004) ‘Materiaalontwerpers, een brug tussen materiaal en ontwerpen’, Product, December: 4-6. Wuytens, K. & Willems, B. (2009) ‘Diversity in the design processes of studio jewellers’, EKSIG conference 2009, Experiential Knowledge, Method & Methodology, London.21 Adamson, G. (2007) ‘The spectacle of the everyday’ in Britton- Newell, L. (red.) Out of the Ordinary: Spectacular Craft, Londen: V&A Publications. Alexander, C.A. (1964) Notes on the Synthesis of Form, New York: McGraw Hill. Antonelli, P. (red.) (1995) Mutant Materials in Contemporary Design, New York: The Museum of Modern Art. Archer, L.B. (1965) Systematic Method for Designers, London: The Design Council. Asimow, M. (1962) Introduction to Design, in James, B. Reswick (red.) Fundamental of Engineering Design, Englewood: Prentice Hall. Bødker, S., Greenbaum, J. & Kyng, M. (1991) ‘Setting the Stage for Design as Action’, in Greenbaum, J. en Kyng, M. (red.) Design at Work: Cooperative Design of Computer Systems, New Jersey: Lawrence Erlbaum, Hillsdale. Boekholt, J.T. (1984) Bouwkundig ontwerpen; een beschrijving van de structuur van bouwkundige ontwerpprocessen, Eindhoven: Academisch Proefschrift Technische Universiteit Eindhoven. Britton-Newell, L. (red.) (2007) Out of the Ordinary: Spectacular Craft, Londen: V&A Publication. Bucquoye, M. & Van Den Storm, D. (2008) Forms with a Smile, Oostkamp: Stichting Kunstboek. Casakin, H.P. (2007) ‘Factors of metaphors in design problemsolving: Implications for design creativity’, International Journal of Design, 1/2: 21-33. Coyne, R. & Snodgrass, A. (1995) ‘Problem Setting within Prevalent Metaphors of Design’, Design Issues, vol. 11/2: 31-61. Cross, N. (1982) ‘Designerly ways of knowing’, Design Studies, vol. 3/4: 221-227. Cross, N. (2006) Designerly ways of knowing, London: Springer. Dadi, I. (2003) The Future is Handmade, [Online], Available: http://www.princeclausfund.org/files/docs/ PCFJournal10.pdf [10 Dec 2012]. de Groot, A.D. & Medendorp, E.L. (1986) Term-begrip-theorie: inleiding tot signifische begripsanalyse, Amsterdam/Meppel: Boom. Den Besten, L. (2011) On Jewellery. A compendium of international contemporary art jewellery, Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. Dorst, K. (1997) Describing design: a comparison of paradigms, Unpublished doctoral dissertation, Technische Universiteit Delft. Fairbanks, J.L. ( 1987) ‘Craft and America Art Museums’, in Manhart, M., Manhart, T. & Haralson, C. Breaking the frames in the eloquent object. The evolution of American art in craft media since 1945, Tulsa: The Philbrook Museum of Art/Seattle, Londen, Washington: The University of Washington Press. Fariello, M.A. (2005) ‘Regarding the history of objects and reading the language of objects’, in Fariello, M. A. & Owen, P. (red.) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Fariello, M. A. & Owen, P. (red.) (2005) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Flusser, V. & Cullars, J. (1995) ‘On the Word Design: An Etymological Essay’, Design Issues, vol. 11/3: 50-53. INTRODUCE: Foqué, R. (1975) Ontwerpsystemen: een inleiding tot de ontwerptheorie, Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum. Gedenryd, H. (1998) How designers work, Unpublished doctoral dissertation, Lund University. Grammet, I., Dewachter, M. & De Palmenaere, E. (red.) (2006) Marokko Levend Erfgoed, Gent: Snoeck. Greenhalgh, P. (2002) The Persistence of Craft, Londen: A&C Black. Hamel, R. (1982) Architectural designers and behavioural sciences data. The intake and processing of information during the design process, Eindhoven: University of Technology, Faculty of Philosophy and Social Sciences. Hamel, R. (1990) Over het denken van een architect. Een cognitief psychologische beschrijving van het ontwerpproces bij architecten, Amsterdam: AHA Books Art History Architecture. Harrod, T. (2007) ‘Technological Enchantment’, in Britton- Newell, L. (red.) Out of the Ordinary: Spectacular Craft, Londen: V&A Publication. Hatchuel, A. & Weil, B. (2002) ‘CK-theory: notions and applications of a unified design theory’ Proceedings of the Herbert Simon International Conference of Design Sciences, Lyon, 15-16 Maart 2002. Heskett, J. (1989) Industriële vormgeving, Nijmegen: Uitgeverij SUN. Huycke, D. (2010) The Metamorphic Ornament: Re-Thinking Granulation. Een onderzoek naar de transformatiemogelijkheden van granulatie naar sculptural zilverwerk, Niet gepubliceerde doctoraatsthesis: KULeuven/ UHasselt. Jones, J.C. (1982) Design Methods. Seeds of Human Future, 2de uitgave, New York: John Wiley & Sons. Judson, H.F. (2007) ‘Breaking the Frames’, in Britton-Newell, L. (red.) Out of the Ordinary: Spectacular Craft, Londen: V&A Publication. Lambrecht, L. & Pok, M. (red.) (2010) ‘Vorm in en als kunst, bespiegeling over de hoog-gespannen relaties tussen kunst en design’, Design September (Brussel): 35-37. Lauer, D.A. (1990) Design basics, 3de uitgave, New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. Lawson, B. (2004) What designers know, Oxford: Elsevier Science & Technology. Lawson, B. (2006) How designers think: the design process demystified, 4de uitgave, Oxford: Elsevier. Lawson, L. & Dorst, C.H. (2009) Design expertise, Oxford: Elsevier. Lignel, B. (2006) What does Contemporary Jewellery mean? [Online], Available: http://www.snagmetalsmith.org [24 Dec 2011]. Malarcher, P. (2005) ‘Critical Approaches: fragments from an evolution’, in Fariello, M. A. & Owen, P. (red.) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Manhart, M., Manhart, T. & Haralson, C. (1987) The evolution of American art in craft media since 1945, Tulsa: The Philbrook Museum of Art/Seattle, Londen, Washington: The University of Washington Press. Mazanti, L. (2011) ‘Super-Objects. Craft as an Aesthetic Position’, in Buszek, M. E. (ed.) Extra/Ordinary. Craft and Contemporary Art, Durham/London: Duke University Press. Metcalf, B. (2000) ‘The problem of the fountain’ Metalsmith Magazine, vol. 20/3: 28-35. Metcalf, B. (2005) ‘Evolutionary biology and its implications for craft’ in Fariello, M. A. & Owen, P., (red.) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Neuckermans, H. (1980) Ontwerpmethodiek, Leuven: Acco. Niedderer, K. (2006). ‘Exploring the Expressive Potential of Function’ in Jönsson L. (red.), Craft in Dialogue: Six Views on a Practice in Change, Stockholm: International Artists’ Studio Program in Zweden. Owen, P. (2005) ‘Labels, Lingo, and Legacy: Crafts at a crossroads’, in Fariello, M. A. & Owen, P., (red.) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Petry, M. (2011) The art of not making, the new artist/artisan relationship, London: Thames & Hudson. Perreault, J. (2005) ‘Craft is art: tampering with power’ in Fariello, M. A. & Owen, P., (red.) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Potter, N. (2002) What is a designer: things, places, messages, 4de uitgave, Londen: Hyphen Press. Revere McFadden, D. (2003) ‘Shapes of things to come: What does the future hold for the crafts’, Crafts, vol. 181, March/April: 31. Roozenburg, N.F.M. & Eekels, J. (2003) Productontwerpen, structuur en methoden, Utrecht: Uitgeverij Lemma BV. Salustri, F.A. & Eng, N.L. (2007) ‘Design as …: Thinking of what design might be’, Journal of Design Principles and Practices, vol.1/1: 19-28. Schön, D. A. (1991) The reflective practioner: how professionals think in action, 2de uitgave, USA: Basic Books. Seelig, W. (2009) ‘Craft and the impulse to abstract’ in Halper, V. en Douglas, D. (red.) Choosing Craft. The artist’s viewpoint, Chapel Hill: University of North Carolina Press. Sennett, R. (2008) De Ambachtsman, de mens als maker, Amsterdam: Willem van Paassen en S.M. Meulenhoff BV. Simon, H.A. (1981) The Sciences of the Artificial, Cambridge: The MIT Press. Stefanutti, E.A. & Griffin, G.S. (1994) ‘Remaking material’, Metalsmith, vol.14 /3: 32-39. te Duits, T. (2003) Het ontstaan der dingen: schetsen, modellen en prototypes, Rotterdam: NAI Uitgevers/ Museum Boijmans Van Beuningen. Thornley, D.G. & Jones, J.C. (red.) (1963). Conference on design methods: the Conference on Systematic and Intuitive Methods in Engineering, Industrial Design, Architecture and Communications, London: September, 1962, Oxford: Pergamon. Unger-de Boer, M. (2010) Sieraad in context. Een multidisciplinair kader voor de beschouwing van het sieraad, Amsterdam: Offsetdrukkerij Jan de Jong. Valcke, J., Cautereels, V., Chevalier, E. e.a., (2004) (Im)Perfect By Design, 4de Triënnale voor vormgeving, Brussel: Design Vlaanderen en Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. Valcke, J., Coirier, L., De Vooght, G. e.a., (2007) Beauty: Singular – Plural, 5de Triënnale voor Vormgeving, Brussel: Design Vlaanderen/Stichting Kunstboek. van der Voordt, T. & Lans, W. (1999) Leren ontwerpen en onderzoeken, Niet gepubliceerde doctoraatsthesis: Technische Universiteit Delft. Van Gelder, H. (2003) ‘Vederlichte materialen, ijzersterke design’. Karakter: tijdschrift van wetenschap, vol.1/3: 3-6. Veiteberg, J., (2005) ‘The Problem of Beauty’ in Craft in Transition, Bergen: Bergen National Academy of the Arts: 44-61. Venet, D., (2011) From Picasso to Jeff Koons: The artist as jeweler, New York: Rizzoli International Publications, Inc. Verkerk, M.J., Hoogland, J., Van Der Stoep, J. en De Vries, M.J. (2007) Denken, ontwerpen, maken. Basisboek techniekfilosofie, Amsterdam: Uitgeverij Boom. Vessby, M. (2005) ‘The handling of materials’ in Jönsson L. (red.), Craft in Dialogue: Six Views on a Practice in Change, Stockholm: International Artists’ Studio Program in Zweden. Weber-Stöber, C. (1995), 11. Silbertriennale 1995, Hanau: Magistrat der Stadt Hanau/ Kulturamt, Deutsches Goldschmiedehaus. Wilson, J. (red.) (1998) Skilled work. American Craft in the Renwick gallery, National Museum of American Craft, USA: Smithsonian Institution press. READ Ackoff, R.L., Gupta, S.K. & Minas, J.S. (1962) Scientific method; optimizing applied research decisions, Londen: Wiley. Ahmed, S., Kim, S. & Wallace, K.M. (2003) ‘Understanding the differences between how novices and experienced designers approach design tasks’, Research Engineering Design, vol. 14/1, 1-11. Alexander, C. (1971) ‘The state of The Art in Design Methods’, DMG Newsletter, vol 5/3: 3-7. Archer, L. B. (1965) Systematic Method for Designers, London: The Design Council. Arnheim, R. (1996) The split and the structure: twenty-eight essays, Berkeley-Los Angeles-Londenn: University of California Press, Ltd. Boden, M. (1990). The creative mind: myths and mechanisms, Londen: Weidenfeld and Nicolson. Borgdorff, H. (2006) ‘Onderzoek in de kunsten is urgent’, in Bleeker, M.A., Heteren, L. van, Kattenbelt, M.J. & Vuyk, K. De theatermaker als onderzoeker, Amsterdam: Amsterdam University Press. De Groot, A.D. & Medendorp, E.L. (1986) Term-begrip-theorie: inleiding tot signifische begripsanalyse, Amsterdam/Meppel: Boom. De Groot, A.D. (1960) Methodologie. Grondslagen van onderzoek en denken in de gedragswetenschappen, Den Haag: Mouton. Dorst, K. (1997) Describing design: a comparison of paradigms, Unpublished doctoral dissertation, Technische Universiteit Delft. Dorst, K. (2001) ‘Ontwerpen is vooral ook een leerproces’: interview door Han Konings, Cursor jaargang 44, vol. 6: z.p. Dreyfus, H.L. & Dreyfus, S. (2005) ‘Expertise in real world contexts’, Organization Studies, vol. 26/5: 779-792. Eberhard, J.P. (1970) We ought to know the difference. In Emerging Methods in Environmental Design and Planning, Cambridge: Mit press. Foqué, R. (1975) Ontwerpsystemen: een inleiding tot de ontwerptheorie, Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum. Henmi, R. en Fraser, I. (1994) Envisioning Architecture, New York: Van Nostrand Reinhold. Gedenryd, H. (1998) How designers work, Unpublished doctoral dissertation, Lund University. Goldschmidt, G. (1991) ‘The dialectics of sketching’, Creativity Research Journal, vol. 4/2: 123-143. Goldschmidt, G. (2011) ‘Better, Not Catchier: Design Creativity Research in the Service of Value’, Design Creativity 2010: 29-33. Goodman, S. Porter, T. (1988) Designer Primer: For Architects, Graphic Designers and Artists, New York: Scribner. Gordon, W.J.J. (1961) Synetics: the development of creativity capacity, New York: Harper & Row. Groeneveld, R.P. (2006) De innerlijke kracht van de ontwerper. De rol van intuïtie in het ontwerpproces, Niet gepubliceerde doctoraatsthesis: Technische Universiteit Delft. Gross, M. (1994) ‘The fat pencil, the coctail napkin and the slide library’, Proceedings, Association for Computer Aided Design in Architecture (ACADIA ’94), National Conference, St. Louis: 103-113. Hamel, R. (1990) Over het denken van een architect. Een cognitief psychologische beschrijving van het ontwerpproces bij architecten, Amsterdam: AHA Books Art History Architecture. Herbert, D.M. (1993) Architectural study drawings, New York: Van Nostrand Reinhold. Huycke, D. (2010) The Metamorphic Ornament: Re-Thinking Granulation. Een onderzoek naar de transformatiemogelijkheden van granulatie naar sculptural zilverwerk, Niet gepubliceerde doctoraatsthesis: KULeuven/ UHasselt. Hwang, T.S. & Ullman, D.G. (1994) ‘Recognize Features from Freehand Sketches’, Computers in Engineering, vol. 1: 67-78. Jacques, R. & Powell, J.A. (red.) (1981) ‘Design: Science: Method’, Proceedings of the 1980 Design Research Society Conference, Guildford, Surrey: Westbury House: 6-17. Jones, J.C. (1982) Design Methods. Seeds of Human Future, 2de uitgave, New York: John Wiley & Sons. Kneller, G.F., (1965) The art and science of creativity, New York, Holt: Rinehart and Winston. Kolb, D.A. (1984) Experiental learning, New York: Prentice Hall, Englewood Cliffs. Lauer, D.A. (1990) Design basics, 3de uitgave, New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. Lawson, B. (2004) What designers know, Oxford: Elsevier Science & Technology. Lawson, B. (2006) How designers think: the design process demystified, 4de uitgave, Oxford: Elsevier. Lawson, L. & Dorst, C.H. (2009) Design expertise, Oxford: Elsevier. Mackinnon, D.W. (1962) ‘The nature and nurture of creative talent’, American Psychologist, vol.17/7: 484-495. Neuckermans, H. (1980) Ontwerpmethodiek, Leuven: Acco. Osborn, A. F. (1963) Applied imagination, New York: Scribener’s Sons. Pahl, G. & Beitz, W. (1996). Engineering Design, a systematic approach, 2de uitgave, Londen: Springer. Pipes, A. (2007) Drawing for Designers, Drawing skills, Concept sketches, Computer systems, Illustration, tools and Materials, Presentations, Production techniques, Londen: Laurence King Publishing. Poincaré, H. (1924) ‘Mathematical creation’, in Vernon, P.E. (red.) (1970) Creativity: Selective Readings, Londen: Penguin Books. Polanyi, M. (1983) The Tacit Dimension, 2de uitgave US: Doubleday & Company, Inc. Pugh, S. (1991) Total Design: Integrated Methods for Succesful Product Engineering. Wokingham: Addison-Wesley. Rittel, W.J. & Webber, M.M. (1973) ‘Dilemmas in a General Theory of Planning’, Policy Sciences, vol. 4: 155-169. Roozenburg, N.F.M. & Eekels, J. (2003) Productontwerpen, structuur en methoden, Utrecht: Uitgeverij Lemma BV. Rzevski, G. ‘On the design of a design methodology’, in Jacques, R. and Powell, J.A. (red.) (1981) ‘Design: Science: Method’, Proceedings of the 1980 Design Research Society Conference, Guildford, Surrey: Westbury House: 6-17. Schleifer, S.K. & Serrats, M. (red.) (2010) Jewelry Design Handbook: Le Design Des Bijoux, Schmuckdesign, Juweelontwerp, Barcelona: Loft Publications. Schlicksupp, H. (1977) Kreative Ideenfindung in der Unternehmung, Berlijn: De Gruyter. Schön, D.A. (1991) The reflective practioner: how professionals think in action, 2de uitgave, USA: Basic Books. Schön, D. A. & Wiggins, G. (1992) ‘Kinds of seeing and their functions in designing’, Design Studies, vol. 13/2: 135-156. Simon, H. (1967) The science of the artificial, Cambridge: The MIT-Press. Suwa, M. en Twersky, B. (1997) ‘What do architects and students perceive in their design sketches? A protocol analysis’, Design Studies, vol. 18: 385-403. Tabak, V. (2003) VisTa: Een interactief Virtual Reality hulpmiddel voor de overgang van programma van eisen naar een stedenbouwkundig ontwerp, Niet gepubliceerde doctoraatsthesis: Technische Universiteit Eindhoven. te Duits, T. (2003) Het ontstaan der dingen: schetsen, modellen en prototypes, Rotterdam: NAI Uitgevers/ Museum Boijmans Van Beuningen. Tiner, J.H. (2008) The World of Biology: From Mushrooms to Complex Life Forms, Arkansas: Master Books, Green Forest. Van den Kroonenberg, H. H. & Siers, F. J. (1993) Methodisch ontwerpen, Culemborg: Educaboek. Van Gundy, A.B. (1988) Techniques of structured problem solving, 2de uitgave, New York: Van Nostrand Reinhold. Verkerk, M.J., Hoogland, J., Van Der Stoep, J. & De Vries, M.J. (2007) Denken, ontwerpen, maken. Basisboek techniekfilosofie, Amsterdam: Uitgeverij Boom. Vernon, P.E. (red.) (1970) Creativity: Selective Readings, London: Penguin Books. REFLECT Arnheim, R. (1996) The split and the structure: twenty-eight essays, Berkeley-Los Angeles-London: University of California Press, Ltd. Barr, A. & Feigenbaum, E.A. (1986) The Handbook of Artificial Intelligence, 2de uitgave, Stanford California: Addison-Wesley. Borgdorff, H. (2006) ‘Onderzoek in de kunsten is urgent’, in Bleeker, M.A., Heteren, L. van, Kattenbelt, M.J. & Vuyk, K. De theatermaker als onderzoeker, Amsterdam: Amsterdam University Press. Den Besten, L. (2011) On Jewellery. A compendium of international contemporary art jewellery, Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. Christiaans, H. & Venselaar, K. (2005) Creativity in Design Engineering and the Role of Knowledge: Modelling the Expert. International Journal of Technology and Design Education, vol. 15: 217-236. Cross, N. (1982) ‘Designerly ways of knowing’, Design Studies, vol. 3/4: 221-227. Cross, N. (2006) Designerly ways of knowing, London: Springer. Dorst, K. (1997) Describing design: a comparison of paradigms, Unpublished doctoral dissertation, Technische Universiteit Delft. Fariello, M. A. & Owen, P. (red.) (2005) Objects & Meaning. New Perspectives on Art and Craft, Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc. Gedenryd, H. (1998) How designers work, Unpublished doctoral dissertation, Lund University. Gombrich, E. H. (2002), The Sense of Order, 2de uitgave, Londen, New York: Phaidon Press Inc. Groeneveld, R.P. (2006) De innerlijke kracht van de ontwerper. De rol van intuïtie in het ontwerpproces, Niet gepubliceerde doctoraatsthesis: Technische Universiteit Delft. Grune, D. & Jacobs, C.J.H. (2008) Parsing Techniques, A Practical Guide, 2de uitgave, London: Springer. Hatchuel, A. (2002) ‘Towards Design Theory and expandable rationality: The unfinished program of Herbert Simon’, Journal of Management and Governance, vol. 5: 3-4. Hekkert, P. (2006) ‘Design aesthetics: Principles of pleasure in design’, Psychology Science, vol. 48/2: 157-172. Lauer, D.A. (1990) Design basics, 3de uitgave, New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. Lawson, B. (2004) What designers know, Oxford: Elsevier Science & Technology. Lawson, B. (2006) How designers think: the design process demystified, 4de uitgave, Oxford: Elsevier. Lawson, L. & Dorst, C.H. (2009) Design expertise, Oxford: Elsevier. Manhart, M., Manhart, T. & Haralson, C. (1987) The evolution of American art in craft media since 1945, Tulsa: The Philbrook Museum of Art/Seattle, Londen, Washington: The University of Washington Press. Pahl, G. & Beitz, W. (1996). Engineering Design, a systematic approach, 2de uitgave, London: Springer. Polanyi, M. (1983) The Tacit Dimension, 2de uitgave US: Doubleday & Company, Inc. Pye, D. (1995) The nature and art of workmanship, Bethel Court: Cambridge Press. Risatti, H. (2007) A Theory of Craft: Function and Aesthetic Expression, Chapel Hill: The University of North Carolina Press. Rittel, W.J. & Webber, M.M. (1973) ‘Dilemmas in a General Theory of Planning’, Policy Sciences, vol. 4: 155-169. Roozenburg, N.F.M. & Eekels, J. (2003) Productontwerpen, structuur en methoden, Utrecht: Uitgeverij Lemma BV. Schön, D.A. (1991) The reflective practioner: how professionals think in action, 2de uitgave, USA: Basic Books. Sennett, R. (2008) De Ambachtsman, de mens als maker, Amsterdam: Willem van Paassen en S.M. Meulenhoff BV. Simon, H. (1967) The science of the artificial, Cambridge: The MIT-Press. Sternberg, R.J. & Sternberg, K. (2012) Cognitive Psychology, 6de uitgave, Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning. Taura, T. & Nagai, Y. (red.) (2010) Design Creativity 2010, Londen: Springer. Unger-de Boer, M. (2009) Sieraad in context. Een multidisciplinair kader voor de beschouwing van het sieraad, Amsterdam: Offsetdrukkerij Jan de Jong. Van Gelder, H. (2003) ‘Vederlichte materialen, ijzersterke design’, Karakter, vol. 3: 3-6. Van Kesteren, I. & Ludden, G. (2005) ‘Productbeleving; voelen, horen, ruiken en zien van kunststoffen’, Kunststof Magazine, Koggeschip vakbladen, december 2005, vol. 9: 18-20. Windsor, J. (2006) ‘Shining examples of the latest bling’, The Observer, 3 september 2006: 15. TALK Karana, E. (2009) Meanings of Materials, Unpublished doctoral dissertation, Delft University of Technology. Krueger, R. (1998) Developing questions for focus groups. Focus Group Kit 3, Londen: Thousand Oaks, California: Sage publications. Krueger, R. (1998) Analyzing & reporting focus group results. Focus Group Kit 6, Londen: Thousand Oaks, California: Sage publications. Lawson, L. (2006) How designers think: the design process demystified, 4de uitgave, Oxford: Elsevier. CBO (2004), Handleiding Focusgroepen Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO, [Online], Available: http://www. www.cbo.nl [04 Oct 2008]. Morgan, D.L. (1998) The focusgroup guidebook. Focus Group Kit 1, Londen: Thousand Oaks, California: Sage Publications. Niederer, K. (2006) ‘Exploring the Expressive Potential of Function’ in Jönsson L. (red.), Craft in Dialogue: Six Views on a Practice in Change, Stockholm: International Artists’ Studio Program in Zweden. Peterson-Sweeney, K. (2005) ‘The use of focus groups in pediatric and adolescent research’, Journal of pediatric health care, vol.19/2: 104-110. Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek & de Koning Boudewijnstichting, (2006) Participatieve methoden. Een gids voor gebruikers, Brussel: viWTA & KBS. Van Kesteren, I. (2008). Selecting materials in product design. Dissertation (PhD), Delft University of Technology.-
local.type.refereedNon-Refereed-
local.type.specifiedPhd thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationWUYTENS, Karen (2014) Redefining design and the development of a design model for designers of jewellery & objects..-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorWUYTENS, Karen-
Appears in Collections:PhD theses
Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
INTRODUCE_BW_24PAG.pdfSupplementary material779.11 kBAdobe PDFView/Open
CONNECT_BW_20PAG.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open
PLAY_BW_32PAG.pdf14.09 MBAdobe PDFView/Open
READ_BW_28PAG.pdf789.66 kBAdobe PDFView/Open
REFLECT_BW_52PAG.pdf5.94 MBAdobe PDFView/Open
TALK_BW_20PAG.pdfSupplementary material604.97 kBAdobe PDFView/Open
KarenWuytens.pdf21.77 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

50
checked on Sep 6, 2022

Download(s)

30
checked on Sep 6, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.