Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/20373
Title: Innovatie tijdens en na de recente crisis en de rol van internationalisering
Authors: SCHOONBROOD, Stefan 
VANCAUTEREN, Mark 
Issue Date: 2015
Publisher: Centraal Bureau voor de Statistiek
Source: Jaarsma, Marjolijn; Lemmers, Oscar; Smit, Roos (Ed.). Internationaliseringsmonitor 2015: Tweede kwartaal, p. 51-67
Abstract: Innovatie stimuleert economische groei. Sinds het uitbreken van de financiële crisis staan uitgaven aan innovatie onder druk. In dit artikel onderzoeken we in hoeverre ‘het doorsnee’ bedrijf met innovatie last heeft gehad van de crisis en welke rol de internationaliseringskenmerken van het bedrijf hierin spelen. Het gemiddelde bedrijf had een halvering van de innovatie-uitgaven tussen 2008 en 2012. Voor een bedrijf dat aan import of export deed, waren de innovatie-uitgaven in deze periode nog eens 58 procent lager dan voor een bedrijf zonder handel. Voor een bedrijf met een buitenlandse moeder waren de innovatie-uitgaven 35 procent extra gedaald. Internationaal actieve bedrijven ondervinden over het algemeen (flink meer) hinder bij het doen van innovatie dan lokaal actieve bedrijven.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/20373
ISBN: 978-90-357-1830-2
Rights: © Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen, 2015. Verveelvoudigen is toegestaan, mits CBS als bron wordt vermeld
Category: B2
Type: Book Section
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015internationaliseringsmonitor2015kw2.pdf120.38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

82
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

26
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.