Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/20815
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVERJANS, Martine-
dc.contributor.authorGELAN, Anouk-
dc.date.accessioned2016-03-17T10:59:54Z-
dc.date.available2016-03-17T10:59:54Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPotolia, Anthippi; Jamborova Lemay, Diana (Ed.). Enseignement/apprentissage des langues et pratiques numériques émergentes, p. 15-27-
dc.identifier.isbn978-2813001412-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/20815-
dc.description.abstractSince several years, the foreign language competence (mainly French) of young Flemish students and graduates is on the decrease, responding less and less well to the requirements of the job market. At the same time, the Faculty of Management of Hasselt University has had to face a reduction of the number of credit points for languages. To optimise the efficacy of education in this context, the Center of Applied Linguistics (CTL) has fully invested in the integration of modern technologies in language education and in 2002 a system of semi-autonomous blended learning was definitively implemented. This system is organized as such : the transmission and evaluation of knowledge for which the presence – physical of virtual – of a lecturer does not provide real added value takes place through fully autonomous learning using electronic modules ; feedback by the lecturer and (oral) competence training are organised through group activities, in the form of question and answer sessions and work sessions. Créativité et recherche As a response to its changed institutional context, CTL has undertaken a large international analysis of needs in communications skills of graduates starting their professional career and has created learning contents to fit those needs. Also a first authoring software was devised, enabling language lecturers, not computer scientists, to create multimedia learning modules for teaching LSP and the cultures linked to the languages learned. Considering the ubiquity and evolution of web technologies, a modernisation of the software became more and more urgent. A more flexible authoring software package was designed in 2012, based on the research in the domain of dedicated language courseware development tools, integrating several learning styles. An important improvement of the new application is the compatibility with different operating systems (Windows-Apple) and the SCORM export function making it possible to deliver the learning contents through the main LMS already in use in most higher education institutions.-
dc.description.abstractDepuis des années, la maîtrise en langues étrangères (surtout du français) des jeunes étudiants et diplômés flamands s’avère à la baisse, répondant de moins en moins bien aux exigences exprimées par le marché du travail. En même temps, la faculté de gestion de l’Université de Hasselt a réduit le nombre de crédits consacrés aux langues. Pour optimiser la rentabilité de l’enseignement dispensé, le Centre de linguistique appliquée (CTL), après un processus de réflexion intensive, a intégré les technologies modernes dans l’enseignement des langues et en 2002 l’apprentissage combiné en semi-autonomie (semi-autonomous blended learning) a finalement été implémenté. Il a été opté pour l’apprentissage électronique en autonomie complète pour la transmission et l’évaluation des « savoirs » pour lesquels la présence – en face-à-face ou à distance – d’un professeur ne signifierait pas vraiment une plus-value, combiné avec des sessions « questionsréponses » et des sessions « de travail ». Pour cibler les besoins de son propre contexte institutionnel, CTL a créé les contenus d’un cours à partir d’une analyse internationale des besoins du groupe-cible dans leur carrière professionnelle. Aussi, un premier système auteur a-t-il été développé, permettant à un professeur de langues, donc non-informaticien, de créer aisément des modules électroniques multimédia pour l’apprentissage des langues de spécialité (LSP) et des cultures véhiculées. Vu l’omniprésence et l’évolution des technologies web, en 2012, une actualisation du logiciel auteur s’est imposée. Le design pour un environnement auteur plus flexible a été élaboré, basé sur la recherche dans le domaine des plateformes auteur pour l’apprentissage des langues, intégrant plusieurs styles d’apprentissage. Une plus-value importante de la nouvelle application constitue la compatibilité avec plusieurs systèmes d’exploitation (Windows, Apple) et la possibilité de rendre accessibles les contenus d’apprentissage également à partir des principales plateformes de gestion des apprentissages (PGA-LMS, norme SCORM).-
dc.language.isofr-
dc.subject.other(semi-)autonomous blended learning; authoring software; CALL; design; language; culture-
dc.titleCréativité et recherche: des antagonistes indissociables de l’apprentissage combiné (de langues) en semi-autonomie-
dc.typeBook Section-
local.bibliographicCitation.authorsPotolia, Anthippi-
local.bibliographicCitation.authorsJamborova Lemay, Diana-
dc.identifier.epage27-
dc.identifier.issue1-
dc.identifier.spage15-
dc.identifier.volume1-
local.bibliographicCitation.jcatB2-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedBook Section-
local.identifier.vabbc:vabb:394564-
local.bibliographicCitation.btitleEnseignement/apprentissage des langues et pratiques numériques émergentes-
item.fulltextNo Fulltext-
item.fullcitationVERJANS, Martine & GELAN, Anouk (2015) Créativité et recherche: des antagonistes indissociables de l’apprentissage combiné (de langues) en semi-autonomie. In: Potolia, Anthippi; Jamborova Lemay, Diana (Ed.). Enseignement/apprentissage des langues et pratiques numériques émergentes, p. 15-27.-
item.contributorVERJANS, Martine-
item.contributorGELAN, Anouk-
item.validationvabb 2018-
item.accessRightsClosed Access-
Appears in Collections:Research publications
Show simple item record

Page view(s)

52
checked on Apr 26, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.