Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/22863
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPETERMANS, Ann-
dc.contributor.authorVerheyen, Luc-
dc.date.accessioned2016-12-06T12:49:40Z-
dc.date.available2016-12-06T12:49:40Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationVan Oost, Olga; Van Genechten, Hildegarde; Daenen, Roel (Ed.). Museum van het Gevoel. Musea op de huid van de samenleving, Politeia, p. 93-103-
dc.identifier.isbn9789057185861-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/22863-
dc.description.abstractWat blijft er bij bezoekers hangen na een museumbezoek? Ieder museum zou waarschijnlijk graag horen dat het de verhalen zijn, of dat het de rijkdom van de collectie is die indruk heeft gemaakt. Maar is dat wel zo? Hoe vaak hoor je bezoekers niet zeggen dat de sfeer in het museum zo bijzonder was. Of hoe vaak was je zelf niet onder de indruk van het monumentale museumgebouw met zijn prachtige zalen? De architectuur van het museum, het gevoel voor ruimtelijkheid en scenografie hebben een grotere impact op de beleving dan we misschien zouden vermoeden. In de commerciële wereld is dat al lang geen geheim meer: denk maar aan winkelcentra en de weloverwogen keuzes over de inrichting, het gebruik van kleuren en geuren, vormen, geluid, teksten en beelden. Ze halen alles uit de kast om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn en te blijven voor (potentiële) klanten. Zelfs al betekent dat voor hen dat ze om de vijf jaar de winkel weer helemaal moeten restylen om verveling bij het cliënteel te vermijden. Dat musea hier iets van kunnen leren zonder hun eigenheid te verliezen, blijkt uit het gesprek tussen UHasselt-onderzoekster Ann Petermans en Red Star Line-coördinator Luc Verheyen. Dit vond plaats in Le Pain Quotidien in Hasselt, een bij uitstek ‘ontworpen’ plek die wereldwijd op een consistente manier gevoelens van ‘authenticiteit’ en ‘huiselijkheid’ wil uitstralen. Op de achtergrond weerklinkt de parelende pianomuziek van Erik Satie. Een passende soundtrack. Want even spits en verrassend als Saties minimalistische en lichtvoetige muziek verloopt het gesprek tussen deze twee bevlogen experts.-
dc.language.isonl-
dc.publisherPoliteia-
dc.titleKennis alleen is onvoldoende-
dc.title.alternativeKnowledge alone does not suffice-
dc.typeBook Section-
local.bibliographicCitation.authorsVan Oost, Olga-
local.bibliographicCitation.authorsVan Genechten, Hildegarde-
local.bibliographicCitation.authorsDaenen, Roel-
dc.identifier.epage103-
dc.identifier.spage93-
local.bibliographicCitation.jcatB2-
local.publisher.placeBrussel-
local.type.refereedNon-Refereed-
local.type.specifiedBook Section-
local.bibliographicCitation.btitleMuseum van het Gevoel. Musea op de huid van de samenleving-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorPETERMANS, Ann-
item.contributorVerheyen, Luc-
item.fullcitationPETERMANS, Ann & Verheyen, Luc (2016) Kennis alleen is onvoldoende. In: Van Oost, Olga; Van Genechten, Hildegarde; Daenen, Roel (Ed.). Museum van het Gevoel. Musea op de huid van de samenleving, Politeia, p. 93-103.-
item.accessRightsRestricted Access-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tekst boek FARO - final draft.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version556.61 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.