Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/23588
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVAN GARSSE, Steven-
dc.contributor.authorVerhoest, Koen-
dc.date.accessioned2017-05-10T08:31:06Z-
dc.date.available2017-05-10T08:31:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationVlaams tijdschrift voor overheidsmanagement, 2016(4), p. 97-109-
dc.identifier.issn1373-0509-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/23588-
dc.description.abstractBesparingen en budgettaire beperkingen dwingen overheden de laatste jaren in een bijna onophoudelijk modus van reorganisatie. Activiteiten worden verzelfstandigd, toegewezen aan samenwerkingsverbanden, uitbesteed aan marktpartijen of soms zelfs gewoonweg afgestoten. Zo zijn de gevallen waarbij OCMW’s bepaalde zorgdiensten en poetsdiensten afstoten intussen gemeengoed. In deze bijdrage willen wij vanuit een literatuuronderzoek en een analyse van recente overheidsopdrachten- en concessiewetgeving enkele elementen aanreiken die ons belangrijk lijken bij het beslissings- en implementatietraject. We gaan hierna allereerst in op een aantal kernbegrippen zoals afstoten, uitbesteden, etc. die steevast terugkomen. Omdat de begrippen in de literatuur en de praktijk niet steeds dezelfde invulling krijgen besteden we in een eerste titel aandacht aan de afbakening van deze begrippen voor deze bijdrage. Vervolgens overlopen we op basis van een literatuuronderzoek factoren die relevant zijn in een beslissings/implementatietraject tot inbesteden, uitbesteden, afstoten of samenwerken met derden. De juridische context is daarbij een niet onbelangrijk gegeven. Zo rijst zeer frequent de vraag of een overheid in een implementatietraject zomaar kan inbesteden uitbesteden of afstoten in het raam van de wetgeving overheidsopdrachten. Wanneer is die wetgeving nu wel en nu niet van toepassing? Die kwestie komt recentelijk veel meer dan voorheen naar boven omdat er een volledig nieuwe overheidsopdrachten- en concessiewetgeving in de stijgers staat die ter zake belangrijke (nieuwe) regels bevat. We onderzoeken daarom apart welke impact deze nieuwe regels (zouden) kunnen hebben. De bijdrage rondt af met enkele slotbeschouwingen.-
dc.language.isonl-
dc.title(Samen) doen of laten doen? Over inbesteden, uitbesteden, samenwerken of afstoten-
dc.typeJournal Contribution-
dc.identifier.epage109-
dc.identifier.issue4-
dc.identifier.spage97-
dc.identifier.volume2016-
local.bibliographicCitation.jcatA1-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedArticle-
local.identifier.vabbc:vabb:437986-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationVAN GARSSE, Steven & Verhoest, Koen (2016) (Samen) doen of laten doen? Over inbesteden, uitbesteden, samenwerken of afstoten. In: Vlaams tijdschrift voor overheidsmanagement, 2016(4), p. 97-109.-
item.contributorVAN GARSSE, Steven-
item.contributorVerhoest, Koen-
item.accessRightsRestricted Access-
item.validationvabb 2019-
crisitem.journal.issn1373-0509-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Inbestedenafwegenna review.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version576.89 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Overheidsmanagement - (samen) doen of laten doen - Over inbesteden uitb....pdf
  Restricted Access
Published version1.81 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

18
checked on Sep 5, 2022

Download(s)

24
checked on Sep 5, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.