Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/23951
Title: Onbestuurbaarheid van gemeenten: Verleden, heden en toekomst
Authors: KEUNEN, Stef 
HENNAU, Sofie 
Issue Date: 2017
Source: Nieuw Juridisch Weekblad, 2017(365), p. 462-474
Abstract: In deze bijdrage wordt de procedure van de structurele onbestuurbaarheid binnen de Vlaamse gemeenten besproken. De Raad van State interpreteert dit begrip zeer strikt. De gevolgen hiervan voor de bestuurspraktijk worden geanalyseerd. De auteurs geven de Vlaamse decreetgever het advies om in het decreet lokaal bestuur een andere procedure op te nemen, waarvoor de constructieve motie van wantrouwen als inspiratiebron kan dienen.
Cette contribution étudie la procédure de l’ingouvernabilité structurelle des communes flamandes. Le Conseil d’état interprète ce concept de manière très stricte. Les auteurs analysent les conséquences de cette interprétation pour la pratique administrative. Ils donnent au législateur flamand le conseil d’introduire une autre procédure dans le décret concernant la gouvernance locale. La motion de censure constructive peut servir comme source d’inspiration.
Keywords: gemeenten; structurele onbestuurbaarheid; decreet lokaal bestuur
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/23951
ISSN: 1378-8914
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2019
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S. KEUNEN en S. HENNAU - STructurele onbestuurbaarheid. Verleden, heden en toekomst - NjW 2017 - 462-474.pdf
  Restricted Access
Published version360.02 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
2017_03_30_00526_OnbestuurbaarheidGemeenten - Aanpassingen na PR2.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version596.15 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

22
checked on Jun 13, 2022

Download(s)

8
checked on Jun 13, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.