Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/24289
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPINT, Kris-
dc.contributor.advisorGIELIS, Sofie-
dc.contributor.authorSWERTS, Carla-
dc.date.accessioned2017-08-29T13:41:30Z-
dc.date.available2017-08-29T13:41:30Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/24289-
dc.description.abstractWoestijngetijden is de neerslag van een onderzoeksproject dat zich richt op de artistieke verbeelding van het Midden-Oosten. Vanzelfsprekend zijn er veel raakvlakken met diverse uitvoerig bestudeerde domeinen, die de maatschappelijke, cultuurfilosofische en artistieke context van het onderzoek vormen. Deze worden in het inleidend hoofdstuk als achtergrond uitgetekend. In de daaropvolgende hoofdstukken Woestijn, Winter, Ruïne en Water worden de eigenlijke onderzoeksresultaten gepresenteerd. Het Midden-Oosten wordt verbeeld, geënt op persoonlijke ervaringen en zintuiglijke indrukken. Deze hoofdstukken zijn associatief opgebouwd; eigen tekst- en beeldmateriaal wordt in verband gebracht met beelden uit de kunstgeschiedenis en literaire citaten van schrijvers als Gustave Flaubert en Gérard de Nerval. Woord en beeld grijpen in elkaar en tekenen een patroon uit waarbij elementen in een andere vorm opnieuw opduiken. Het is geen lineair verhaal noch reisweg maar heeft de structuur van een weefgetouw: een hecht geheel waarin elementen voortdurend naar elkaar verwijzen. Op dit artistiek middenluik volgt een reflectief glossarium dat enkele belangrijke motieven uitlicht. De al dan niet bewuste keuzes die vorm gaven aan Woestijngetijden worden in deze lemma’s geëxpliciteerd. Het afsluitende luik is gewijd aan de Duitse auteur W.G. Sebald, die in zijn oeuvre enkele overkoepelende aspecten uit dit onderzoek lijkt te kristalliseren. De fragmentarische, rhizomatische opbouw wordt hierin met betrekking tot het Midden-Oosten toegelicht en verantwoord.-
dc.description.sponsorshipHasselt University-
dc.language.isonl-
dc.subject.otherOrient; Middle East; drawing; travel literature-
dc.titleWoestijngetijden. Een zintuiglijke hertekening van de westerse verbeelding van het Midden-Oosten-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages282-
local.bibliographicCitation.jcatT1-
dc.relation.referencesBARTHES, R., 1970. L’Empire des Signes, Génève: Editions Albert Skira (1993). BENJAMIN, R., 2003. Orientalist Aesthetics, art, colonialism and French North Africa, 1880-1930, Berkeley: University of Calfornia Press. BENJAMIN, R.,, 1997. Orientalism: Delacroix to Klee, Sydney: The Art Gallery of New South Wales. BOUAZZA, H. 2015. Vrede is de nacht. Winterpoëzie, Amsterdam: Prometheus. BOEHM, G., 2005. Open Horizons, about the history of nature’s representation in art, in Rivista di Estetica, nr. 29, pp. 139-146, Torino: Rosenberg & Sellier. BÖHME, H., 1989. Die Ästhetik der Ruinen, in: D. Kamper/Chr. Wulf (Hg.): Der Schein des Schönen, Göttingen. BOUVIER, N., 1963. De wegen van de wereld (L’usage du monde), vert. Floor Borsboom, Amsterdam: Lubberhuizen, (2009). BOUVIER, N., 2009. Le vide et le plein. Carnets du Japon 1964-1970, Parijs: Gallimard. BOZAR & MNK (MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE), 2015. Het Rijk van de Sultan, De Ottomaanse Wereld in de Kunst van de Renaissance, Tielt: Lannoo. BYRON, R., 1937. De Weg naar Oxiana (The Road to Oxiana), vert. Tinke Davids, Amsterdam: Atlas, (2007). CAMUS, A.,1938, 1954. Bruiloft/De Zomer (Noces, 1938, L’été, 1954), Amsterdam: De Bezige Bij, (1985). CARTIER-BRESSON, H., 1952. The Decisive Moment (Images à la Sauvette), vert. Margot Shore, Göttingen: Steidl (2014). CATRYSSE, W., 2014. Restricted Area, video installatie. Geraadpleegd op 27 februari 2017 via: https://www.wimcatrysse.com/restricted-area CAUDAL, Y., & MASSON, N., 2015. Petit Recueil de pensées d’artistes, Parijs: Chêne. CHATEAUBRIAND, F.R., 1811. Itinéraire de Paris à Jérusalem. Parijs: Le Normant, imprimeur-libraire. DAWOOD, N.J., 1973. Tales from the Thousand and One Nights (1954), Londen: Penguin. DE AMICIS, E., 1877-1878. Constantinople: Volume 1. (Constantinopoli), vert. Maria Hornor Lansdale, Philadelphia: The John C. Winston Co. (1896) DELEUZE, G. & GUATTARI, F., 1972. Mille Plateaux, Parijs: Les Éditions de Minuit (1980). DELEUZE, G. & PARNET, C., 1977. Dialogen (Dialogues), vert. Monique Scheepers, Utrecht: Kok, (1991). DELUE, R.Z., & ELKINS, J., 2010. Landscape theory (The Art Seminar), New York en Londen: Routledge. DEPOORTER, B., 2011-. Who knows/mumkin, fotoreeks. Geraadpleegd op 21 juli 2017 via: http://www.biekedepoorter.com/projects/who-knows/ DE PUE, P.J., 2016. The Land of the Enlightened, video, Brussel: Savage Film. DURAS, M., 1993. Schrijven (Écrire), Amsterdam: Van Gennep, 1994. ENARD, M., 2016. Geciteerd in Fanatici zijn niet per se terroristen, in De Standaard der Letteren van vrijdag 28 oktober 2016. ERDOGAN, R.T., 2017. Geciteerd in: Foreigners don’t like Muslims, only their money: Turkish President Erdoğan, Hürriyet Daily News, 27 november 2014. Geraadpleegd op 12 maart 2017 via: http://www.hurriyetdailynews.com/foreigners-dont-like-muslims-only-their-money-turkish-president-erdogan.aspx?PageID=238&NID=74893&NewsCatID=338 FIORENTINI, E., 2007. Observing Nature, Representing Experience. The Osmotic Dynamics of Romanticism 1800-1850, Berlijn: Reimer. FLAUBERT, G., 1949-1951. Reis door de Oriënt (Voyage en Orient), vert. Gustave Van De Poel, Amsterdam: Uitgeverij Atlas, Klassieke reizen, (2004). FOUCAULT, M., 1966. De woorden en de dingen. Een archeologie van de menswetenschappen (Les mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines), vert. Walter van der Star, Amsterdam: Boom, (2012). FRAENGER, W., 1922. Die Radierungen des Hercules Seghers. ein physiognomischer versuch, Erlenbach, Zürich, München en Leipzig: Eugen Rentsch Verlag. FROMENTIN, E., 1859. Une année dans le Sahel, Parijs: Michel Lévy Frères: Libraires-Editeurs. GAUTIER, T. 1845. Voyage pittoresque en Algérie, Genève: Librairie Droz (1973). GAYFORD, M. & HOCKNEY, D. A History of Pictures: From the Cave to the Computer Screen, Londen: Thames & Hudson, 2016. GOETHE, J.W.v., West-östlicher Divan, 1819. Geraadpleegd op 5 maart 2017 via: http://gutenberg.spiegel.de/buch/west-ostlicher-divan-3656/2 GOETHE, J.W.v., Über den Granit, 1784. Geraadpleegd op 5 maart 2017 via: http://www.gah.vs.bw.schule.de/leb1800/granit.htm HUGO VAN SINT VICTOR, 1127. The Didascalicon of Hugh of St. Victor (Didascalion de studio legendi), vert. Jerome Taylor, New York en Londen: Columbia University Press (1961). INGOLD, T., 2011. Being Alive. Essays on movement, knowledge and description, Londen en New York: Routledge,. INGOLD, T., 2013. Dreaming of Dragons: On the Imagination of Real Life. Journal of the Royal Anthropological Institute, 19: 734–752. ISER, W., 1972. The Reading Process: A Phenomenological Approach, New Literary History, Vol. 3, No. 2, On Interpretation: I (Winter, 1972), pp. 279-299, Baltimore: John Hopkins University Press. JOHNSON, M., 2007. The Meaning of the Body: Aesthetics of Human Understanding, Chicago: University of Chicago Press. KAPUSCINSKI, R., 2004. Reizen met Herodotos (Podroze z Herodotem, 2004), vert. Ewa van den Bergen-Makala, Amsterdam: De Arbeiderspers (2008). KAUL, A., 2012. The Making of The Rings of Saturn, The Quarterly Conversation, 5 maart 2012. Geraadpleegd op 1 maart 2017 via: http://quarterlyconversation.com/the-making-of-the-rings-of-saturn KINO, C., 2002. Eastern Standards. Why do so many Arabs love Orientalist art?, Slate, 8 mei 2002. Geraadpleegd op 26 februari 2017 via: http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2002/05/eastern_standards.html KLEE, P., 1957. Tagebücher von Paul Klee, 1898-1918, Keulen: Verlag M DuMont Schauberg. KLEIN, E., 2002. Wind, zand en sterren: verhalen uit de woestijn, Amsterdam: Byblos. KMSKB (KONINKLIJKE MUSEA VOOR SCHONE KUNSTEN VAN BELGIË), 2010. Van Délacroix tot Kandinsky: Oriëntalisme in Europa, Tielt: Lannoo,. KONRAD, A., 2008. Desert Cities, Zürich: jrp ringier. KROL, G., 1995. De Trots van Alfa en Bèta, Amsterdam: De Bezige Bij, (1997). LAUREYNS, J., 2013. Weg van Vlaanderen. Hedendaagse Vlaamse landschappen in de beeldende kunst 1968-2013, Veurne: Hannibal. LAUWAERT, D., 1996. Artikels, Brussel: Gevaert. LAUWAERT, D., 2002. De weke ruïne in het mulle gruis. De Eastern, of de western van Europa, in De Witte Raaf, nr. 95 januari-februari 2002. Geraadpleegd op 26 oktober 2016 via: http://www.dewitteraaf.be/artikel/detail/nl/2417 LE CORBUSIER, 1910. Voyage d’Orient, Marseille: Parenthèses Editions, (2000). LEDDY, T., 2016. Dewey’s Aesthetics, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.). MACKENZIE, J., 1995. Orientalism. History, theory and the arts, Manchester: Manchester University Press. MAGRIS, C., 1986. Donau: biografie van een rivier (Danubio, 1986), vert. Anton Haakman, Amsterdam: De Bezige Bij (2007). MARTIN, H., 1958. De beschermende woestijn. (Wenn es Krieg gibt, gehen wir in die Wüste), vert. Walter Ijzerdraat, Rotterdam: Ad. Donker, (1993). MACFIE, A.L., 2000. Orientalism: A Reader, New York: New York University Press. MELVILLE, H., 1955. Journal of a visit to Europe and the Levant. October 11, 1856 –May 6, 1857, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. MORLEY, S., 2012. Landscape East and West, Essay voor de catalogus van de expo ‘Landscape’ in Hite Foundation, Seoul, 31 augustus 2012 – 29 januari 2013 Geraadpleegd op 16 december 2016 via: https://www.academia.edu/3441548/Landscape_East_and_West NERVAL, G., 1851. Reis naar de Oriënt (Voyage en Orient), vert. Hannie Vermeer-Pardoen, Amsterdam: Uitgeverij Van Gennep, (2011). NOCHLIN, L., 1994. The Body in Pieces: The Fragment as a Metaphor of Modernity, Londen: Thames & Hudson (2011). PAMUK, O., 2003. Istanbul. Herinneringen en de stad (Resimli Istanbul. Hatiralar ve Sehir), vert. Hanneke van der Heijden, Amsterdam: De Arbeiderspers (2007). PAMUK, O., 2003. Istanbul. Memories and the City (Resimli Istanbul. Hatiralar ve Sehir), vert. Maureen Freely, Londen: Faber and Faber Limited (2006). PAMUK, O., 1998. Ik heet Karmozijn (Benim Adim Kirmizi), vert. Margreet Dorleijn en Hanneke van der Heijden, Amsterdam: De Arbeiderspers (2011). PARDOE, J., 1838. The beauties of the Bosphorus, Londen: Virtue & Co. PARR, A., 2010. The Deleuze Dictionary Revised Edition, Edinburgh: Edinburgh University Press. PAUSTOVSKIJ, K., 1946. Verre jaren. Herinneringen uit het tsaristische Rusland (Dalekije gody), vert. Wim Hartog, Amsterdam: De Arbeiderspers, 1986. RONDAS, J.P., 2005. Zoals een hond een lepel vergeet: een gesprek met W.G. Sebald over Austerlitz, in DWB jaargang 150, nr. 1, Gent: Merz. SAID, E., 1978. Orientalism, Harmondsworth: Penguin Books (2004). SCHOUKENS, H., 2017. De natuur als rechtspersoon, een noodzakelijke tussenstap op weg naar de betonstop in Vlaanderen?, in Knack, 21 maart 2017. Geraadpleegd op 23 maart 2017 via: http://m.knack.be/nieuws/belgie/de-natuur-als-rechtspersoon-een-noodzakelijke-tussenstap-op-weg-naar-de-betonstop-in-vlaanderen/article-opinion-829881.html SEBALD, W.G., 1988. Naar de Natuur (Nach der Natur: ein Elementargedicht), vert. Ria van Hengel, Amsterdam: De Bezige Bij (2006). SEBALD, W.G., 1990. Duizelingen (Schwindel. Gefühle), vert. Ria van Hengel, Amsterdam: De Bezige Bij, (2008). SEBALD, W.G., 1991. Logies in een landhuis: schrijversportretten (Logis in einem Landhaus), vert. Ria van Hengel, Amsterdam: De Bezige Bij (2012). SEBALD, W.G., 1995. De Ringen van Saturnus. Een Engelse pelgrimage (Die Ringe des Saturn. Eine englische Wallfahrt), vert. Ria van Hengel, Amsterdam: De Bezige Bij, (2007). SEBALD, W.G., 2003. Campo Santo, vert. Ria van Hengel, Amsterdam: De Bezige Bij, (2010). SELLS, M. A., 1994. Mystical Languages of Unsaying, Chicago en Londen: The University of Chicago Press. SLOMAN, P., 2009. Contemporary art in the Middle East, Londen: Black Dog. SSM (SAKIP SABANCI MUSEUM), 2013.1001 Faces of Orientalism, Istanbul: Sakip Sabanci Museum. SUTER, B., 2007. Parallel Encyclopedia, Amsterdam: ROMA Publications. TANPINAR, A.H., 1949. A Mind at Peace (Hüzür), vert. Erdag Göknar, Brooklyn: Archipelago Books (2008). VAN GELDER, G., 2008. Een Arabische tuin. Klassieke Arabische poëzie, Amsterdam: Bulaaq. VANHEE, I. & VAN IMSCHOOT, T., 2016. Achter het hoekje leren kijken, in rekto:verso, nr. 68 oktober - november 2015. Geraadpleegd op 4 november 2016 via: http://www.rektoverso.be/artikel/achter-het-hoekje-leren-kijken VARISCO, D.M., 2007. Reading Orientalism. Said and the Unsaid, Seattle: University of Washington Press. WARRAQ, I., 2006. Defending the West. A critique of Edward Said’s Orientalism, New York: Prometheus Books. WIERINGA, T., 2015. Honorair Kozak, Amsterdam: De Bezige Bij. WIERINGA, 2017. Geciteerd in: Wat moeten we nu, zonder barbaren?, in De Standaard der Letteren van vrijdag 3 maart 2017. WIERINGA, T., 2013. Geciteerd in: Ik ben schaamteloos in mijn opvoedingsdrift, De Persgroep Publishing in De Inktaap, 21 november 2013. Geraadpleegd op 1 maart 2017 via: http://www.inktaap.org/interviews/ikbenschaamteloosinmijnopvoedingsdrift ZISSELBERGER, M., 2010. The Undiscover’d Country: W.G. Sebald and the Poetics of Travel, Rochester: Camden House.-
local.type.refereedNon-Refereed-
local.type.specifiedPhd thesis-
item.contributorSWERTS, Carla-
item.fullcitationSWERTS, Carla (2017) Woestijngetijden. Een zintuiglijke hertekening van de westerse verbeelding van het Midden-Oosten.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:PhD theses
Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Phd-uhasselt-web.pdf16.01 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

24
checked on May 30, 2022

Download(s)

10
checked on May 30, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.