Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/24906
Title: De Alfabetcode: blauwdruk voor een andere dyslexie-aanpak
Authors: MOONEN, Erik 
Issue Date: 2014
Source: Tijdschrift Taal voor opleiders en onderwijsadviseurs, 5(8), p. 32-38
Abstract: In een gewone klas van het reguliere basisonderwijs zitten gemiddeld één of twee kinderen die lezen en spellen lastig blijven vinden en verder één kind dat nooit vlot met letters lijkt te zullen worden. Gewoonlijk noemen we die kinderen dyslectisch. Met deze definitie richten we de zoektocht naar verklaringen en oplossingen in een klap op de kinderen. Inmiddels is dat spoor uitvoerig onderzocht, maar het aantal moeizaam lezende kinderen is helaas niet teruggelopen. Dat kan twee dingen betekenen. Eén: er is meer onderzoek nodig. Twee: misschien hebben we iets over het hoofd gezien en is er vooral ander onderzoek nodig. In Vlaanderen heeft de tweede optie een methodiek opgeleverd die op bescheiden schaal, maar met hoopgevend resultaat in de praktijk is gebracht: de Alfabetcode.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/24906
Link to publication/dataset: http://www.slo.nl/primair/nieuwsbrieven/taal/tt5-8/de-alfabetcode.pdf/
ISSN: 1879-4548
Category: A2
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
de-alfabetcode (10).pdfPublished version559.15 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

36
checked on Sep 5, 2022

Download(s)

18
checked on Sep 5, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.