Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/24919
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMOONEN, Erik-
dc.date.accessioned2017-10-04T09:28:00Z-
dc.date.available2017-10-04T09:28:00Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn9789002252198-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/24919-
dc.description.abstractIn Nederland en Vlaanderen verlaten elk jaar ruim zestigduizend kinderen de basisschool met een onvoldoende leesniveau. Met goed onderwijs en een goede methode echter wordt elk kind een vlotte lezer. Dwaalspoor dyslexie legt uit hoe de alfabetische code die het eEuropese schrift in wezen is, echt werkt. En het beschrijft hoe die Alfabetcode het best kan worden aangeleerd.-
dc.language.isonl-
dc.publisherStandaard Uitgeverij-
dc.rights(c) 2012 Standaard Uitgeverij / WPG Uitgevers België nv-
dc.subject.otherdyslexie; geletterdheid; laaggeletterdheid; leren lezen; leesonderwijs-
dc.titleDwaalspoor Dyslexie: hoe elk kind een vlotte lezer wordt-
dc.typeBook-
local.format.pages351-
local.bibliographicCitation.jcatB1-
local.publisher.placeAntwerp, Belgium-
dc.relation.referencesBedell, Geraldine, When words fail them, The Observer 20.02.2005. Bohnenn, E., e.a., Laaggeletterd in de Lage Landen, Nederlandse Taalunie, Den Haag, 2004. Braams, Tom, Dyslexie. Een complex taalprobleem, Boom, Amster-dam, 2002. Bringmans, Marleen en Cooreman, Anny, Als spelling een kwelling is, Boek 1, Spelend spellen, De Boeck, Antwerpen, 2007. Bringmans, Marleen en Cooreman, Anny, Als spelling een kwelling is, Boek 2, Spellen met succes, De Boeck, Antwerpen, 2007. Broek, Ton van den e.a., Leeshuis Technisch lezen Methodeboek, Wolters-Noordhoff, Groningen/Houten, 2006. Cranshoff, Betty en Zuidema, Johan, Basisspellinggids, Van Dale Lexicografie, Utrecht – Antwerpen, en Zwijsen,TraffordTilburg, 2005. Crystal, David, The Camebridge Encyclopedia of Language. Second Edition, Camebridge Unversity Press, Camebridge New York Mel-bourne, 1997. Davis, Ronald D., The Gift of Dyslexia, The Berkley Publishing Group, New York, 1997. De Schryver, Johan en Neijt, Anneke, Handboek spelling, Wolters Plantyn, Mechelen, 2002. Dias, K. en Juniper, L., Phono-Graphix - who needs additional literacy support? An outline of research in Bristol schools, in Support for Lear-ning, Vol. 17 No 1, 2002, 34-38. Erades, M. e.a., Spelling in de lift, Bekadidact, Baarn, 1995. Feys, Raf en Van Biervliet, Pieter, Beter leren lezen. De directe sys-teemmethodiek, Acco, Leuven /Den Haag, 2010. Förrer, Mariët, e.a., de Kwaliteitskaart Aanvankelijk Technisch Lezen - Methoden Effectief Aanvankelijk lezen in groep 3, Projectbureau Kwaliteit, www.taalpilots.nl/implementatiekoffer/methoden, gecon-sulteerd op 15.06.2010. Gerritse, Marye en Machielsen, Audrey, Opbrengstgericht werken met de leerlijn spelling, Rotterdam, CED-Groep, 2010. Hamerling, Ben en Scholten, Astrid e.a., Schrift, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, 2004. Hamerling, Ben en Scholten, Astrid, Schriftkennis, Handschriftont-wikkeling in het onderwijs, eduplaza, 2011. Hattie, John, Visible Learning. A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge, London and New York, 2009. Hattie, John, Visible Learning, Tomorrow’s Schools, The Mindsets that make the difference in education, Presentation slides from Professor John Hattie's lecture presented at the Treasury on 8 Septem¬ber 2009, www.treasury.govnt.nz/publications/media-speeches/guest-lectures/pdfs/tgls-hattie.pdf, geconsulteerd op 20.05.2010. Hulme, Charles en Snowling, Margaret J., Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Wiley-Blackwell, Chichester West Sussex, 2009. Hurford, Daphne M., To Read or Not to Read. Answers To All Your Questions About Dyslexia, Touchstone, New York, 1998. Goessaert, Pieter, De woordentrommel. Woordfrequentielijst voor het spellingonderwijs in de basisschool, Van In, Wommelgem, 2004. Kamp, Annica van de, en Metz, Marlous, Spelling Spiekboek, Zwijsen, Tilburg, 2005. Litière, Marc, Mijn kind leert schrijven – en hoe kan ik helpen, Lannoo, Tielt, 2002. Lyon, Reid, Evidence-based Reading Instruction. The Critical Role of Scientific Research in Teaching Children, Empowering Teachers, and Moving Beyond the ‘Either-Or Box’, 2004, geconsulteerd op 27.01.2012 op http://ss.hsd.ca/lyon_supsummit2.ppt. McGuinness, Carmen en McGuinness Geoffrey, Reading Reflex. The Foolproof Method For Teaching Your Child to Read, Penguin, Lon-don, 1998. McGuinness, Carmen en McGuinness Geoffrey, Phono-Graphix Clin-ical and Classroom Application On British School Children, onderzoeksrapport geconsulteerd op 2 maart 2007 op de webpagina: http://www.readamerica.net/research.asp. McGuinness, Carmen, McGuinness, Diane, & McGuinness, Geoffrey, Phono-Graphix: A new method for remediating reading difficulties, in Orton Annals of Dyslexia, 1996, Vol. 46, 1, 73-96. McGuinness, Diane, Why Our Children Can’t Read And What We Can Do About It. A Scientific Revolution in Reading, New York, Touchs-tone, 1997. McGuinness, Diane, Early Reading Instruction. What Science Really Tells Us about How to Teach Reading, Bradford Book, MIT Press, Cambridge, Massachusetts and London, England, 2004. McGuiness, Diane, Sounds Steps to Reading, Traford, Victoria, 2008. Mommers, Cesar, e.a. Basis voor lezen. Studie- en werkboek voor opleiding en begeleiding van leerkrachten, Zwijsen, Tilburg, 1993. Oussoren-Voors, Ragnhild, Schreibtanz II. Wörtertanz – eine flotte, fließende und federnde Handschrift für 5-12-jährige Kinder, Verlag Modernes Lernen, Dortmund, 2006. Pennington Bruce F. en Olson, Richard K., Genetics of Dyslexia, in Snowling, Margaret J. en Hulme, Charles (eds), The Science of Rea-ding. A Handbook, Blackwell Publishing, Malden and Oxford, 2007, pp. 453-472. Pinker, Steven, The Language Instinct, Perennial Classics edition, New York: HarperCollins Publishers, 2000. Pinker, Steven, Words and Rules, Perennial Classics edition, New York: HarperCollins Publishers, 2000 (2). Schulte-Körne, Annotation: Genetics of Reading and Spelling Disorder in Journal of Child Psychology and Psychiatry 42, 2001, pp. 985-997. Shaywitz, Sally, Overcoming Dyslexia, Vintage Books, New York, 2005. Shaywitz, Sally, Hulpgids dyslexie, een nieuw en volledig, op weten-schappelijk onderzoek gebaseerd programma om leesproblemen te overwinnen, Nieuwezijds, Amsterdam, 2005. Simos, P.G. e.a, Dyslexia-specific brain activation profile becomes normal following successful remedial training in Neuroglogy (58) 2002, pp. 1203 -1213. Snowling, Margaret J. en Hulme, Charles (eds), The Science of Rea-ding. A Handbook, Blackwell Publishing, Malden and Oxford, 2007. Staphorsius G, Krom, R.S.H. en de Geus, K., Frequenties van woord-vormen en letterposities in jeugdlectuur, Instituut voor toets-ontwikkeling, Anrnhem, 1988. Stoeldraijer, Joop, Leeshuis Beginnend Lezen voor groep 3, in JSW, jaargang 88, april 2004, p. 45-48. Störig, Hans Joachim, Abenteuer Sprache. Ein Streifzug durch die Sprachen der Erde, Langenscheidt, Berlin München Wien Zürich New York, 1995. Taal Actief Spelling, Spellingcategorieën Groep 4, om op de website, http://www.markenburgschool.nl/syndeo_data/media/Spelling/Spellingcategorieen_groep_4.pdf. Tops, Guy A.J., Waarom die lettertjes in de soep? Inzicht in spelling, Davidsfonds, Leuven, 2008. Tubbax, Jos en Baeten M., Spelweg, Centrum voor Orthopedagogische Behandeling Leuven, Van In, Wommelgem, 1994. Vernooy, Kees, Elke leerling een competente lezer! Effectief omgaan met verschillen in het leesonderwijs. Wat werkt?, CPS, Amersfoort, 2005. Vernooy, Kees, Effectief leesonderwijs nader bekeken. Technisch Le-zen, Woordenschat en Leesstrategieën in samenhang, uitgave van Pro-jectbureau Kwaliteit voor de implementatiekoffer van de websites www.schoolaanzet.nl en www..taalpilots.nl, 2007. Vernooy, Kees, Effectief omgaan met risicolezers. Werken aan pre-ventie en beter omgaan met leesproblemen, CPS, Amersfoort, 2010. Wisman, Rineke, Ieder kind kan vlot leren lezen in het Onderwijsblad, nr. 17, 4 oktober 2008, p. 26-31. Wittgenstein, Ludwig, Philosophische Untersuchungen, Frankfurt am Main, Suhrkamp Taschenbuch, 1977. Wright, M. en Mullan, F., Dyslexia and the Phono-Graphix reading programme in: Support for Learning, Vol. 21, 2006, 77-84.-
local.type.specifiedBook-
dc.bibliographicCitation.oldjcat-
item.fullcitationMOONEN, Erik (2012) Dwaalspoor Dyslexie: hoe elk kind een vlotte lezer wordt.-
item.accessRightsClosed Access-
item.contributorMOONEN, Erik-
item.fulltextNo Fulltext-
Appears in Collections:Research publications
Show simple item record

Page view(s)

58
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.