Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/26139
Title: | Vrijheid van onderwijs: een juridische verkenning van inschrijvingsbeleid, neutraliteit en het keuzerecht van ouders | Authors: | HABETS, Caroline | Advisors: | DE BECKER, Alexander | Issue Date: | 2018 | Abstract: | Het onderzoek begint met een schets van de historische basis van artikel 24 Grondwet. Daarmee komen de grondwettelijke onderwijsvrijheden en het recht op onderwijs aan bod. In Deel II wordt onderzocht of er situaties bestaan waarin de twee onderwijsvrijheden elkaar overlappen. Deel III gaat specifiek in op de rechten en plichten inzake onderwijs voortvloeiend uit het EVRM. Vervolgens gaat Deel IV in op de neutraliteit in het onderwijs. Tot slot wordt in Deel V het recht van ouders en leerlingen op gelijke toegang tot het onderwijs besproken, waarbij het onderzoek naar de betekenis van het inschrijvingsrecht een dominante rol vervult. | Keywords: | vrijheid van onderwijs; inschrijvingsbeleid; neutraliteit; gelijke onderwijskansen; gelijkeonderwijskansenbeleid; GOK-decreet; EVRM; EHRM; recht op onderwijs: right to education; keuzevrijheid;religie | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/26139 | Category: | T1 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | PhD Theses - Law Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20180423 Definitieve druk - Doctoraat - Caroline Habets.pdf | 2.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
122
checked on Sep 7, 2022
Download(s)
130
checked on Sep 7, 2022
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.