Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/26958
Title: De invloed van CEO-kenmerken op de keuze van de auditor
Authors: Huls, Kelly
Mets, Milly
Advisors: CORTEN, Maarten
Issue Date: 2018
Publisher: UHasselt
Abstract: Met deze masterproef hebben wij een vervolg kunnen vormen op een studie van Brown and Knechel (2016). Hieruit bleek dat een cliënt een voorkeur heeft voor een auditor waarmee het zich verenigbaar voelt. In deze masterproef werd dit verband doorgetrokken naar het individuele niveau en onderzocht of de CEO van een bedrijf een voorkeur heeft voor een auditpartner met bepaalde kenmerken, afhankelijk zijn eigen kenmerken. Er werd bewijs gevonden dat bepaalde individuele CEO-kenmerken wel degelijk een invloed hebben op de keuze voor een individuele auditpartner. Zo werd er ontdekt dat de kans groter is dat de CEO kiest voor een auditor met een hoge reputatie indien deze CEO een man is. De kans dat er wordt gekozen voor een auditor met een hoge reputatie is eveneens groter indien de keuze wordt gemaakt door een CEO met een hoge reputatie. Als laatste kon er bewijs geleverd worden dat een CEO die beschikt over een MBA een grotere kans heeft om te kiezen voor een ervaren auditpartner. Helaas konden er ook veel opgestelde hypothesen niet bewezen worden op basis van de gegevens. Concluderend is er ondanks de gevonden significante verbanden nog verder onderzoek nodig op individueel niveau.
Notes: master in de toegepaste economische wetenschappen-accountancy en financiering
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/26958
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
82f458ca-fbe4-45d4-a68b-55d646e842bf.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

28
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

18
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.