Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/27069
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | BIJNENS, John | - |
dc.contributor.advisor | REESKENS, Jos | - |
dc.contributor.author | Bongartz, David | - |
dc.contributor.author | Rutten, David | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T10:04:22Z | - |
dc.date.available | 2018-10-03T10:04:22Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/27069 | - |
dc.description.abstract | Bosal Emission Control Systems gelegen te Lummen is een ontwikkelingsafdeling voor uitlaatsystemen. De huidige lasmallen om zo'n uitlaatsysteem in op te spannen zijn statisch en uniek per uitlaat. Daarom wil Bosal graag een lasmal opbouwen die bestaat uit meerdere universele ondersteuningen. Deze ondersteuningen, torens genaamd, moeten op basis van coördinaten die uit een CAD-model komen, worden aangestuurd om dan automatisch daarheen te bewegen. Deze masterproef heeft tot doel om theoretisch een proof of concept uit te werken rond zo'n automatische universele toren. Om dit te realiseren moeten eerst de huidige lasmallen geanalyseerd worden om de problemen in kaart te brengen. Daarna volgt een marktstudie om tot een geschikte oplossing te komen. Vervolgens wordt via Creo Parametric, een 3D-tekenpakket, een mechanisch ontwerp van de universele toren gemaakt. De aansturing voor de aandrijvingen van deze toren op basis van de coördinaten uit het CAD-model van de toren, wordt uitgewerkt met een PC-sturing van Beckhoff en bijbehorende software TwinCat 3. Uit de marktstudie bleek dat de samenbouw van drie lineaire modules tot één XYZ-opstelling, aangedreven door drie servomotoren, het beste concept is. Daarnaast kon een koppeling gerealiseerd worden tussen Creo Parametric en TwinCat 3 om de coördinaten uit te wisselen en via enkele muisklikken de modules in simulatie naar hun gewenste posities te bewegen. Deze proof of concept toont aan dat het ondersteunen van uitlaatsystemen met een universele toren zeker mogelijk is. | - |
dc.format.mimetype | Application/pdf | - |
dc.language | nl | - |
dc.publisher | UHasselt | - |
dc.title | Ontwerp van een universele toren voor een automatisch aanpasbare lasmal voor uitlaatsystemen | - |
dc.type | Theses and Dissertations | - |
local.format.pages | 0 | - |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | - |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: elektromechanica | - |
local.type.specified | Master thesis | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.contributor | Bongartz, David | - |
item.contributor | Rutten, David | - |
item.fullcitation | Bongartz, David & Rutten, David (2018) Ontwerp van een universele toren voor een automatisch aanpasbare lasmal voor uitlaatsystemen. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
003ab68a-b499-4db0-a198-53f1d4785b82.pdf | 7.95 MB | Adobe PDF | View/Open | |
56997559-02ca-4b52-8a9d-abc8aa52ff82.pdf | 1.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
50
checked on Sep 28, 2023
Download(s)
40
checked on Sep 28, 2023
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.