Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/28123
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBRASSINNE, Kristien-
dc.contributor.authorDAEMS, Benny-
dc.contributor.authorREYNDERS, Monique-
dc.contributor.authorGUEDENS, Wanda-
dc.contributor.authorCONINX, Karin-
dc.date.accessioned2019-05-03T10:20:59Z-
dc.date.available2019-05-03T10:20:59Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationVlaams Congres leraren Wetenschappen 2017, Brussel, 18/11/2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/28123-
dc.description.abstractLeerlingen uit het laatste jaar van het secundair onderwijs staan voor een belangrijke en moeilijke keuze: wat wil ik studeren in het hoger onderwijs? Een aantal leerlingen vraagt zich ongetwijfeld af of hij over voldoende voorkennis chemie beschikt om te starten in de studierichting van zijn keuze. Universiteit Hasselt zocht naar een eigentijdse manier om de 'gap' tussen het secundair (3de graad) en het hoger onderwijs te verkleinen. Via een uitdagende leeromgeving wordt een remediëringstool ontwikkeld voor de opleidingsonderdelen chemie in diverse academische opleidingen. Het tool zal de basiskennis chemie uit het secundair opfrissen en verdiepen zodat elke student dezelfde kans op slagen heeft en de slaagkans voor dit opleidingsonderdeel verhoogt. Het online remediëringstool bevat een aantal game-componenten zoals experience points, levels en bonussen. SO2HO speelt zich af in de wereld van de Universiteit Hasselt. In deze ‘open wereld’ zijn 10 gebieden te ontdekken, elk gebied remedieert een welbepaald thema zoals zuren en basen, redoxreacties, organische chemie … De leerling of student bepaalt zelf welke locatie hij bezoekt. Binnen elk thema zijn oefeningen van verschillende aard en van verschillende moeilijkheidsgraad. Elk juist antwoord wordt beloond met ‘experience points’. Bij elk verkeerd antwoord wordt feedback gegeven waarmee de speler aan de slag kan om de oefening alsnog correct op te lossen. Tijdens de werkgroep wordt SO2HO voorgesteld. Na de voorstelling krijgen de aanwezigen de kans om zelf met dit tool aan de slag te gaan en na te gaan of en hoe dit tool aangewend kan worden in de klas.-
dc.language.isonl-
dc.subject.otherchemie; gamification; remediëringstool-
dc.titleSO2HO: bereid je voor op het hoger onderwijs met de online chemie-tool-
dc.typeConference Material-
local.bibliographicCitation.conferencedate2017, November 18-
local.bibliographicCitation.conferencenameVlaams Congres leraren Wetenschappen 2017-
local.bibliographicCitation.conferenceplaceBrussel-
local.bibliographicCitation.jcatC2-
local.type.refereedNon-Refereed-
local.type.specifiedConference Presentation-
item.fullcitationBRASSINNE, Kristien; DAEMS, Benny; REYNDERS, Monique; GUEDENS, Wanda & CONINX, Karin (2017) SO2HO: bereid je voor op het hoger onderwijs met de online chemie-tool. In: Vlaams Congres leraren Wetenschappen 2017, Brussel, 18/11/2017.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorBRASSINNE, Kristien-
item.contributorDAEMS, Benny-
item.contributorREYNDERS, Monique-
item.contributorGUEDENS, Wanda-
item.contributorCONINX, Karin-
item.accessRightsRestricted Access-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VELEWE_workshop abstract.pdf
  Restricted Access
Conference material43.56 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

44
checked on Jun 10, 2022

Download(s)

4
checked on Jun 10, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.