Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/29501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCLAESEN, Eric-
dc.contributor.advisorMONTORO, Lino-
dc.contributor.authorCroes, Tom-
dc.date.accessioned2019-09-17T08:27:58Z-
dc.date.available2019-09-17T08:27:58Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/29501-
dc.description.abstractGREFEMA groep van de universiteit van Girona ontwikkelt een automotive thermo-elektrische generator (ATEG). Een grote uitdaging hierbij is de temperatuursbeheersing aan de warme warmtewisselaar kant van de ATEG. Enerzijds mogen de hoge temperaturen van de uitlaatgassen de temperatuurslimiet van de thermo-elektrische (TE) modules niet overschrijden. Anderzijds is het efficiënter de temperatuur zo hoog mogelijk te houden zodat het temperatuurverschil tussen de warme en de koude kant van de TE juncties maximaal is. Het doel van deze master thesis is om een controlesysteem te ontwerpen dat de temperatuur in de ATEG vrijwel constant houdt op zijn optimale gewenste waarde. De temperatuurmeting wordt uitgevoerd met een K-type thermokoppel op twee verschillende manieren. De MAX31855 converter en bibliotheken uit de Arduino IDE worden gebruikt om de temperatuur uit te lezen in de eerste methode. In de tweede methode stuurt een DAQ device de temperatuurmeting rechtstreeks naar LabVIEW. In deze grafische programmeeromgeving gebeurt de controle werking. De regelkring is twee keer ontworpen, maar met een ander controle algoritme. De ene is gebaseerd op PID, de andere op Fuzzy Logica. Tot slot is er een grafische interface gebouwd om het proces in real time te monitoren en eventueel manueel aan te sturen. Experimentele resultaten illustreren de prestaties van beide regelkringen en een discussie aan het einde verduidelijkt onder welke voorwaarden welk regelalgoritme geschikt zou kunnen zijn voor de temperatuurcontrole van een ATEG.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleDesign of an exhaust bypass system for high temperature control in an automotive thermoelectric generator-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: energie-automatisering-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fullcitationCroes, Tom (2019) Design of an exhaust bypass system for high temperature control in an automotive thermoelectric generator.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorCroes, Tom-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24d88a9a-6653-43fc-af05-fb9c496c3d6a.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open
a10b0efb-66bc-4c2d-9801-e809551ecf5a.pdf12.69 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

64
checked on Oct 29, 2023

Download(s)

68
checked on Oct 29, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.