Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/29892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMOONEN, Erik-
dc.date.accessioned2019-11-04T10:20:54Z-
dc.date.available2019-11-04T10:20:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn9789022336540-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/29892-
dc.description.abstractWaarom leren zoveel kinderen niet goed lezen? Waarom schrijven ze zulke hanenpoten en spellen ze zo slecht? Komt dat door computers en internet? Of hebben ze ‘iets in hun brein’ waardoor ze het gewoon niet kúnnen leren? In Exit dyslexie begeleidt Erik Moonen het concept dyslexie naar de uitgang. Als we moeizame lezers de hulp willen geven die ze nodig hebben, moeten we ons niet bezighouden met wie dyslectisch is en wie niet. We moeten hun problemen oplossen. Daarover gaat dit boek. Over hoe we leren, over hoe het schrift werkt en vooral over de Alfabetcode: over hoe u elk kind vlot leert lezen en schrijven.-
dc.language.isonl-
dc.publisherStandaard Uitgeverij (Manteau)-
dc.subject.otherlezen; leesonderwijs; aanvankelijk lezen; leesproblemen; dyslexie-
dc.titleExit dyslexie. Zeker leren lezen met de Alfabetcode-
dc.typeBook-
dc.relation.edition1-
local.format.pages464-
local.bibliographicCitation.jcatB1-
local.publisher.placeAntwerpen-
dc.relation.referencesBedell, Geraldine, ‘When words fail them’, in The Observer, 20.02.2005 . Bell, Mike, John Hattie, Visible Learning, edited highlights, Pt 2: the successful methods, https://www.youtube.com/watch?v=3pD1DFTNQf4, geraadpleegd op 28 april 2019. Benoit, Annemie, e.a., kim- versie Veilig leren lezen: Gebruikswijzer en verantwoording, Zwijsen, Tilburg, 2014. Bohnenn, E., e.a., Laaggeletterd in de Lage Landen, Nederlandse Taalunie, Den Haag, 2004. Braams, Tom, Dyslexie. Een complex taalprobleem, Boom, Amsterdam, 2002. Bringmans, Marleen en Cooreman, Anny, Als spelling een kwelling is, Boek 1, Spelend spellen, De Boeck, Antwerpen, 2007. Bringmans, Marleen en Cooreman, Anny, Als spelling een kwelling is, Boek 2, Spellen met succes, De Boeck, Antwerpen, 2007. Broek, Ton van den, e.a., Leeshuis Technisch lezen Methodeboek, Wolters-Noordhoff, Groningen/Houten, 2006. Cranshoff, Betty en Zuidema, Johan, Basisspellinggids, Van Dale Lexicografie, Utrecht/Antwerpen, en Zwijsen, Tilburg, 2005. Crijns, Jan, e.a. Leessprong ik lees met hup Handleiding 1, Van In, Wommelgem, 2008. Crijns, Jan, De rol van het automatiseren, 2012, http://www.vanin-methodes.be/cms_master/images_sub/leessprong/vakliteratuur/Art_BASIS_Automatiseren_okt2012.pdf, geraadpleegd op 27.02.2019. Crystal, David, The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition, Cambridge University Press, Cambridge/New york/Melbourne, 1997. Cunningham, A.E. en Stanovich, K.E., What reading does for the mind, in: American Educator, 22 (1&2), 1998, 8-15. Davis, Ronald D., The Gift of Dyslexia, the Berkley Publishing Group, New York, 1997. De Schryver, Johan en Neijt, Anneke, Handboek spelling, Wolters Plantijn, Mechelen, 2002. Dias, K. en Juniper, L., ‘Phono-Graphix – Who needs additional literacy support? An outline of research in Bristol schools’, in: Support for Learning, Vol. 17 No 1, 34-38, 2002. Didau, David, The Secret of Literacy, Independent Thinking Press, Carmarthen Wales, 2014. Dumoulin, Maarten, e.a., Tijd voor Taal accent – Spelling 2, Handleiding, Van In, Wommelgem, 2013. Dyslexia SpLD Trust, http://www.interventionsforliteracy.org.uk/home/interventions/list-view/sound-reading-system/, geraadpleegd op 29 april 2019. Eden, G.F., Olulade, O.A. en Napoliello, E.M., ‘Abnormal Visual Motion Processing is not a Cause of Dyslexia’, in: Neuron, 180-190, 2013. Elliott, J.G., ‘Dyslexia: diagnoses, debates and diatribes’, in: Education Canada Vol 46 (2), https://www.edcan.ca/wp-content/uploads/EdCan-2006-v46-n2-Elliott.pdf, geraadpleegd op 29 maart 2019. Elliott, J.G. en Grigorenko, E.L., The Dyslexia Debate, Cambridge University Press, Cambridge, 2014. Elliott, J.G., ‘The dyslexia debate: some key myths’, in: Learning Difficulties Australia, Volume 46, Nos 1 and 2, May 2014. Erades, M. e.a., Spelling in de lift, Bekadidact, Baarn, 1995. EU High Level Group of Experts on Literacy, Final Report, Spetember 2012, http://icm.fch.lisboa.ucp.pt/resources/Documentos/CEPCEP/LITERACY_FINAL_REPORT.pdf, geraadpleegd op 27 april 2019. Feys, Raf en Biervliet, Pieter Van, Beter leren lezen. De directe systeemmethodiek, Acco, Leuven/Den Haag, 2010. Förrer, Mariët en Leenders Yvonne, Kwaliteitskaart Tijd voor lezen en taal, Projectbureau kwaliteit, s.d., http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/Tijd_voor_lezen_en_taal.pdf, geconsulteerd op 08.04.2019. Geisler, Wilson en Murray, Richard, ‘Practice doesn’t make perfect’, in: Nature: 423, 696-697, 2003. Gerritse, Marye en Machielsen, Audrey, Opbrengstgericht werken met de leerlijn spelling, CED-Groep, Rotterdam, 2010. Gils, Marta van, e.a., Pennenstreken Handleiding, Tilburg, Zwijsen, 2014. Iffley Academy, http://iffleyacademy.co.uk/curriculum-and-accreditation/the-sound-reading-system-srs/, geraadpleegd op 29 april 2019. Hamerling, Ben, Scholten, Astrid, e.a., Schrift, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, 2004. Hamerling, Ben en Scholten, Astrid, Schriftkennis, Handschriftontwikkeling in het onderwijs, eduplaza, 2011. Hattie, John, Visible Learning. A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge, London/New York, 2009. Hattie, John, Visible Learning, Tomorrow’s Schools – The Mindsets that make the difference in education, Presentation slides from Professor John Hattie’s lecture presented at the treasury on 8 September 2009, http://www.vs-kombre.kk.edus.si/komercialist/visiblearning.pdf, geraadpleegd op 05.06.2019. Hattie, John, Leren zichtbaar maken, Bazalt Educatieve Uitgaven, Rotterdam, 2013. Hofstadter, Douglas en Sander, Emmanuel, Analogie. De kern van ons denken, Atlas Contact, Amsterdam, 2014. Hulme, Charles en Snowling, Margaret J., Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Wiley-Blackwell, Chichester West Sussex, 2009. Hurford, Daphne M., To Read or Not to Read. Answers To All Your Questions About Dyslexia, Touchstone, New York, 1998. Goessaert, Pieter, De woordentrommel. Woordfrequentielijst voor het spellingonderwijs in de basisschool, Van In, Wommelgem, 2004. James, K. H. en Engelhardt, L., ‘The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children’, in: Trends in Neuroscience Education, 1(1), 32-42, 2012. Kamp, Annica van de en Metz, Marlous, Spelling Spiekboek, Zwijsen, Tilburg, 2005. Litière, Marc, Mijn kind leert schrijven – en hoe kan ik helpen, Lannoo, Tielt, 2002. Leij, Aryan van der, Dit is dyslexie. Achtergrond en aanpak, Lannoo Campus, Tielt, 2016. Longcamp, Marieke, Zerbato-Poudou, Marie-Thérèse en Velay, J ean-Luc., ‘The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing’, in: Acta Psychologica, 119, 67-79, 2005. Longcamp, M., Boucardb, C., Gilhodesb, J. en Velay, J., ‘Remembering the orientation of newly learned characters depends on the associated writing knowledge: A comparison between handwriting and typing’, in: Human Movement Science, 25, 646-656, 2006. Lyon, Reid, Evidence-based Reading Instruction. The Critical Role of Scientific Research in Teaching Children, Empowering Teachers, and Moving Beyond the ‘Either-Or Box’, 2004, http://ss.hsd.ca/lyon_ supsummit2.ppt geconsulteerd op 27.01.2012. May, Peter, ‚Rechtschreiblernen in West und Ost. Warum konnten DDR-Schüler besser schreiben‘, in: Niemeyer, W. (Hg.), Kommunikation und Lese- Rechtschreibschwäche, Bochum, Winkler, 169-178, 1995. McGuinness, Carmen en McGuinness Geoffrey, Reading Reflex. The Foolproof Method For Teaching Your Child to Read, Penguin, London, 1998. McGuinness, Carmen en McGuinness Geoffrey, Phono-Graphix Clinical and Classroom Application On British School Children, onderzoeksrapport, http://www.readamerica.net/research. asp geconsulteerd op 2 maart 2007. McGuinness, Carmen, McGuinness, Diane en McGuinness, Geoffrey, ‘Phono-Graphix: A new method for remediating reading difficulties’, in: Orton Annals of Dyslexia, Vol. 46, 1, 73-96, 1196. McGuinness, Diane, Why Our Children Can’t Read and What We Can Do About It. A Scientific Revolution in Reading, Touchstone, New York, 1997. McGuinness, Diane, Early Reading Instruction. What Science Really Tells Us about How to Teach Reading, Bradford Book, MIT Press, Cambridge/Massachusetts/London, 2004. McGuinness, Diane, Language Development and Learning to Read: The Scientific Study of How Language Development Affects Reading Skill, Bradford Book, MIT Press, Cambridge/Massachusetts/London, 2005. McGuinness, Diane, ‘An Introduction’, in: Nevola, F., Sound Reading System. Teacher’s Handbook, SRS, 2007. McGuiness, Diane, Sounds Steps to Reading, Trafford, Victoria, 2008. Mommers, Cesar, e.a., Basis voor lezen. Studie- en werkboek voor opleiding en begeleiding van leerkrachten, Zwijsen, Tilburg, 1993. Moonen, Erik, ‘Als we zo voortdoen, is binnen vijf jaar een kwart van de jongeren niet meer in staat de krant te lezen’, in: Knack.be, gepubliceerd op 17.01.2019, https://www.knack.be/nieuws/belgie/als-we-zo-voortdoen-is-binnen-vijf-jaar-een-kwart-van-de-jongeren-niet-meer-in-staat-de-krant-te-lezen/article-opinion-952453.html, geraadpleegd op 27 april 2019. Mukherjee, Siddharta, The Gene: An Intimate History, Scribner, New York, 2016. Nägele, Ingrid M. en Valtin, Renate (Hrsg), LRS – Legasthenie in den Klassen 1 – 10. Handbuch der Lese-Rechtschreibschwierigkeiten, Beltz, Weinheim und Basel, 2001. Nederlandse Taalunie, Ze kunnen niet meer spellen, Nederlandse Taalunie, Den Haas, 2011. Nevola, F., Sound Reading System. Teacher’s Handbook, SRS, 2007. Oussoren-Voors, Ragnhild, Schreibtanz II. Wörtertanz – eine flotte, fließende und federnde Handschrift für 5-12-jährige Kinder, Verlag Modernes Lernen, Dortmund, 2006. Pennington, Bruce F. en Olson, Richard K., ‘Genetics of Dyslexia’, in: Snowling, Margaret J. en Hulme, Charles (eds.), The Science of Reading. A Handbook, Blackwell Publishing, Malden and Oxford, 453-472, 2007.. Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Peilingsproef Nederlands in 2018, 05.12.2017, https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/peilingsproef-nederlands-in-2018, geraadpleegd op 29 april 2019. Pinker, Steven, The Language Instinct, Perennial Classics edition, HarperCollins Publishers, New York, 2000. Pinker, Steven, Words and Rules, Perennial Classics edition, HarperCollins Publishers, New York, 2000 (2). Pinker, Steven, Gevoel voor stijl, Atlas Contact, Amsterdam/Antwerpen, 2016. Rutter, Michael en Yule, William, ‘The concept of specific reading retardation’, in: Journal of Child Psychology and Psychiatry, 16, 181-197, 1975. Rich Harris, Judith, The Nurture Assumption. Why Children Turn Out the Way They Do, Simon&Schuster, New York, 1998. Schulte-Körne, ‘Annotation: Genetics of Reading and Spelling Disorder’, in: Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 985-997, 2001. SDN, Dyslexie: diagnostiek en behandeling. Geheel herziene versie, 2016. http://www.stichtingdyslexienederland.nl/images/publicaties/dyslexie_diagnostiek_en_behandeling_2016.pdf, geraadpleegd op 28 maart 2019. Shaywitz, Sally, Overcoming Dyslexia, Vintage Books, New York, 2005. Shaywitz, Sally, Hulpgids dyslexie, een nieuw en volledig, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd programma om leesproblemen te overwinnen, Nieuwezijds, Amsterdam, 2005. Simos, P.G., e.a., ‘Dyslexia-specific brain activation profile becomes normal following successful remedial training’, in: Neuroglogy, 58, 1203-1213, 2002. Smoker, T. J., Murphy, C. E. en Rockwell, A. K., ‘Comparing memory for handwriting versus typing’, in: Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting October 2009, 53, 1744-1747. Snowling, Margaret J. en Hulme, Charles (eds.), The Science of Reading. A Handbook, Blackwell Publishing, Malden & Oxford, 2007. Stanovich, Keith E., ‘Discrepancy Definitions of Reading Disability: Has Intelligence Led Us Astray?’, in: Reading Research Quarterly 26, 7-29, 1991. Staphorsius, G., Krom, R.S.H. en Geus, K. de, Frequenties van woordvormen en letterposities in jeugdlectuur, Instituut voor toetsontwikkeling, Arnhem, 1988. Stoeldraijer, Joop, ‘Leeshuis Beginnend Lezen voor groep 3’, in JSW, jaargang 88, 45-48, april 2004. Störig, Hans Joachim, Abenteuer Sprache. Ein Streifzug durch die Sprachen der Erde, Langenscheidt, Berlin/München/Wien/Zürich/New York, 1995. TinteltuinTeam, Fien de slak, eigen beheer, TintelTuin Zoutleeuw, 2015. Tops, Guy A.J., Waarom die lettertjes in de soep? Inzicht in spelling, Davidsfonds, Leuven, 2008. Tubbax, Jos en Baeten, M., Spelweg, Centrum voor Orthopedagogische Behandeling Leuven, Van In, Wommelgem, 1994. Ukrainetz, T.A., Nuspl J.J., Wilkerson, K. en Beddes. S.R., ‘The effects of syllable instruction on phonemic awareness in preschoolers’, in: Early Childhood Reseach Quartely, 26, pp. 50-60, 2010. Valtin, Renate, ‘Dyslexia – a useful concept?’, in: Lis Pøhler (ed.), Dysleksi – en fælles nordisk udfordring, Landsforeningen af Læsepædagoger, København, 85-92, 2012. Valtin, Renate, Dyslexia – a useful concept? Paper presented at the ILA conference Boston July 10, 2016, https://dgls.de/wp-content/uploads/2017/01/Valtin-dyslexia-Boston-final.pdf, geraadpleegd op 29 april 2019. Van Daal, Victor, Begrip dyslexie kan met het vuilnis mee, nrc.nl, https://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/27/begrip-dyslexie-kan-met-het-vuilnis-mee-1479084-a696851, geraadpleegd op 29 april 2019; ook in: Brockman, John, Wetenschappelijk Onkruid: 179 ideeën die de vooruitgang blokkeren, Amsterdam, Maven Publishing, 2015. Van Damme, J., e.a., ‘Evolutie van de effectiviteit van Belgsiche en Vlaamse onderwijssystemen’, in: Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2018-2019, nr 3, pp 165-184. Veilig leren lezen kim-versie Handleiding Start t/m Kern 6, Tilburg, Zwijsen, 2014. Vellutino, R. R., Scanlon, D. M. en Lyon G. R., ‘Differentiating between difficult-to-remediate and readily remediated poor readers: more evidence against the IQ-achievement discrepancy definition of reading disability’, in: Journal of Learning Disabillities, 33 (3), 223-38, 2000. Verhelst, Machteld, ‘De relatie tussen taalaanbod en woordenschatverwerving van het Nederlands als tweede taal door 2,5-jarige allochtone kleuters in Brussel’, in: Artikelen van de vierde sociolinguïstische conferentie / Bijeengebr. door Tom Koole e.a., 522-531, Eburon, Delft, 2003. Vernooy, Kees, Elke leerling een competente lezer! Effectief omgaan met verschillen in het leesonderwijs. Wat werkt?, CPS, Amersfoort, 2005. Vernooy, Kees, Effectief leesonderwijs nader bekeken. Technisch Lezen, Woordenschat en Leesstrategieën in samenhang, uitgave van Projectbureau kwaliteit voor de implementatiekoffer van de websites www.schoolaanzet.nl en www.taalpilots.nl, 2007. Vernooy, Kees, Effectief omgaan met risicolezers. Werken aan preventie en beter omgaan met leesproblemen, CPS, Amersfoort, 2010. Vernooy, Kees, Evidence based AANVANKELIJK LEZEN en de rol van de nieuwe methoden voor leren lezen, 2015, https://docplayer.nl/17991523-Evidence-based-aanvankelijk-lezen-en-de-rol-van-de-nieuwe-methoden-voor-leren-lezen-motto-bij-leren-lezen-komt-meer-kijken-dan-een-methode.html, geraadpleegd op 08 april 2019. Vernooy Kees, Ontwikkelingen op het gebied van taal/lezen nader bekeken, 2016, https://docplayer.nl/29981840-Ontwikkelingen-op-het-gebied-van-taal-lezen-nader-bekeken-dr-kees-vernooy-expertisebureau-effectief-taal-en-leesonderwijs-de-meern-15-oktober-2016.html, geraadpleegd op 25 april 2019. Willingham, Daniel T., Why Don’t Students Like School? A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom, Jossey-Bass, San Francisco, 2009. Willingham, Daniel T., The Reading Mind: A Cognitive Approach to Understanding How the Mind Reads, Jossey-Bass, San Francisco, 2017. Wisman, Rineke, ‘Ieder kind kan vlot leren lezen’, in: Onderwijsblad, nr. 17, 26-31, 2008. Wittgenstein, Ludwig, Philosophische Untersuchungen, Suhrkamp taschenbuch, Frankfurt am Main, 1977. Wright, M. en Mullan, F., ‘Dyslexia and the Phono-Graphix reading programme’, in: Support for Learning, Vol. 21, 77-84, 2006. Zwijsen Letterfilmpje oo, gepubliceerd op 26 oktober 2017, https://www.youtube.com/watch?v=oCuXtM8s9TY, geraadpleegd op 06 maart 2019.-
local.type.refereedNon-Refereed-
local.type.specifiedBook-
item.fullcitationMOONEN, Erik (2019) Exit dyslexie. Zeker leren lezen met de Alfabetcode.-
item.accessRightsClosed Access-
item.contributorMOONEN, Erik-
item.fulltextNo Fulltext-
Appears in Collections:Research publications
Show simple item record

Page view(s)

360
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.