Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/31249
Title: Efficient Collaborations in Supply Chains
Authors: JUNG, Verena 
Advisors: Ramaekers, Katrien
Verdonck, Lotte
Grigoriev, Alexander
Vredeveld, Tjark
Issue Date: 2020
Abstract: In de loop van de laatste decennia zijn bedrijven de voordelen beginnen inzien van het opzetten van een Supply Chain-samenwerking. Verschillende uitdagingen – zoals schaarse middelen, toegenomen concurrentie tussen de organisaties en hogere verwachtingen van de consument – hebben de bedrijven gedwongen om buiten hun organisatiegrenzen te zoeken naar partijen met wie ze kunnen samenwerken. Verschillende onderzoekers hebben de duurzame concurrentievoordelen geschetst die kunnen worden bereikt door samenwerking in de toeleveringsketen; zoals kostenbesparingen, cyclustijdverkorting en een verbeterde dienstverlening. Ondanks dat Supply Chain-samenwerkingsverbanden aanzienlijke voordelen hebben, brengt deze samenwerking ook uitdagingen met zich mee. In dit proefschrift worden drie samenwerkings-uitdagingen, alsook benaderingen om deze uitgagingen aan te pakken, kritisch onderzocht. Ten eerste is onder de loep genomen hoe moeilijk het is om de drijfveren en de belemmeringen van het opstarten van een dergelijke samenwerking, te identificeren en te begrijpen. Ten tweede wordt de uitdaging van het verdelen van de winst besproken. Ten derde wordt een aanpak geschetst hoe de juiste coalitiepartner te vinden op basis van geografische karakteristieken. Hoofdstuk 2 van dit proefschrift onderzoekt hoe moeilijk het is om alle potenti¨ele drivers en hindernissen voor het opstarten van een Supply Chain-samenwerking te identificeren en te begrijpen. Om een belemmering te elimineren voordat deze leidt tot het uiteenvallen van de samenwerking, moet men zich immers bewust zijn van dit obstakel. In dit hoofdstuk wordt een uitgebreid kader voorgesteld dat alle drijfveren en drempels omvat voor het opstarten van een samenwerking voor een breed scala van samenwerkingsstructuren, perspectieven en industrie¨en in de Supply Chain. Het concept is versterkt door een duidelijk onderscheid tussen de vier categorie¨en drijfveren en hindernissen, en consistente definities en verklaringen van de invloed van deze categorie¨en op een samenwerking in de Supply Chain. Dit verbetert sterk de evaluatie door de samenwerkende partijen van een mogelijke collaboratie in de toeleveringsketen. Hoofdstukken 3 en 4 bespreken de uitdagingen van het verdelen van de winst van de coalitie over de samenwerkende partijen. Voor een duurzame samenwerking in de toeleveringsketen is het noodzakelijk dat alle samenwerkende partijen tevreden zijn met hun toegewezen aandeel en dat ze het gevoel hebben dat ze een eerlijk deel van de coalitiewinst ontvangen. In hoofdstuk 3 wordt gekeken hoe, in een verticale samenwerking met drie echelon-toeleveringsketens binnen de Nederlandse Fast Moving Consumer Goods industrie, de geselecteerde winstdeel-methodes worden aanvaard. Er wordt ook een verklaring gezocht waarom een winstdeel-methode al dan niet wordt aanvaard. Hierbij wordt de invloed van twee gedragsaspecten van beslissingen beschouwd, namelijk de beschikbaarheid van informatie enerzijds en cognitieve vooroordelen anderzijds. Dit onderzoek heeft twee belangrijke bevindingen aan het licht gebracht. Ten eerste blijken de beschikbare informatie en cognitieve vooroordelen, de aanvaarding van de winstdeel-methode door de verschillende partijen te be¨ınvloeden. Ten tweede wordt elke partner individueel be¨ınvloed door de beschikbaarheid aan informatie en door de verschillende cognitieve vooroordelen. Als gevolg van de individuele invloed van de beschikbaarheid van informatie en de verschillende cognitieve vooroordelen, wordt geen enkele toewijzingsmethode geaccepteerd door alle samenwerkende partijen. Hoofdstuk 4 bouwt verder op de resultaten van Hoofdstuk 3. Er wordt een uitgebreid, robuust en eenvoudig winstdeelsysteem ge¨ıntroduceerd dat de aanvaarding en de tevredenheid van alle samenwerkende partijen garandeert. Door te focussen op het maximaliseren van de tevredenheid van de partijen wordt de kans op een duurzame Supply Chain-samenwerking vergroot. Het voorgestelde winstdeelsysteem vertoont alle belangrijke kenmerken die in de praktijk worden gewaardeerd, zoals wiskundige eenvoud, toepasbaarheid en transparantie. Bovendien is vast gesteld dat het winstdelingssysteem een eerlijke verdeling van winsten oplevert, wat kan leiden tot duurzame samenwerkingsverbanden in de Supply Chain. Hoofdstuk 5 onderzoekt de uitdaging om een geschikte coalitiepartner te vinden voor een horizontale samenwerking in de Supply Chain en dit specifiek, in de logistieke sector. Een grote uitdaging in deze sector is de geografische dekking. De gewenste geografische dekking kan niet door ´e´en partij alleen bereikt worden, maar enkel door samenwerking met Supply Chain partners van hetzelfde niveau. Daarom ligt de focus van het partnerselectieproces op deze geografische dekking. In hoofdstuk 5 wordt een aanpak voorgesteld die de partijen ondersteunt in hun partnerselectie-proces door te suggereren waar de faciliteit van de partner bij voorkeur moet worden geplaatst om een significante geografische dekking te bereiken. Tegelijkertijd vermindert deze aanpak eveneens de transportkosten – een andere grote uitdaging in de logistieke sector. Tot slot wordt in deze strategie – aangezien de tesselaties een vlak zonder overlappingen bedekken – de concurrentiedruk die door zulke overlappingen in het klantenbestand kan ontstaan, vermeden.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/31249
ISBN: 9789463808255
Category: T1
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thesis_Efficient Collaborations in Supply Chains_Verena Jung.pdf
  Until 2025-05-01
5.58 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

180
checked on Sep 7, 2022

Download(s)

32
checked on Sep 7, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.