Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/32023
Title: Hoe kijken leerlingen uit een economische richting naar ondernemers op het vlak van duurzaamheid?
Authors: Verboven, Jordy
Advisors: KUPPENS, Tom
JANSSENS, Lise
Issue Date: 2020
Publisher: UHasselt
Abstract: Bij de term duurzaamheid wordt vaak gedacht aan milieuproblemen, terwijl er verschillende dimensies van duurzaamheid zijn. Hoe individuen denken over duurzaamheid, zit geworteld in de manier waarop dit onderwerp werd behandeld in hun opleiding. Andersson (2016) identificeerde drie verschillende rollen van een responsible business person die in de klaspraktijk voorkomen, namelijk de adapting, adding en creating role. In dit onderzoek werd een schaal opgesteld om na te gaan in welke van deze rollen leerlingen uit economische richtingen zich bevinden. Vervolgens werd deze schaal ook gevalideerd. Dit werd gedaan aan de hand van volgende onderzoeksvraag: ‘Hoe kan de rol die leerlingen toeschrijven aan het bedrijfsleven ten aanzien van duurzaamheid, bepaald worden?’. Een eerste stap was het coderen van elf diepte-interviews met leerlingen secundair onderwijs uit economische studierichtingen. In deze interviews werden verschillende topics aangehaald omtrent dit onderwerp. Deze vormde de basis voor de schaal. Vervolgens werd de schaal gevalideerd aan de hand van een factor- en clusteranalyse. Uit de factoranalyse bleek dat de schaal bestaat uit acht categorieën. De clusteranalyse wees uit dat de huidige schaal de onderzochte steekproef niet binnen één rol kan classificeren. De diepte-interviews vormen echter een goede eerste stap in de richting van een valide schaal, daar deze rekening zal houden met de manier waarop de doelgroep zelf over duurzaamheid spreekt.
Notes: Educatieve master in de economie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/32023
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1f988c77-2ba2-4f65-952a-9d212eef1d95.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

38
checked on Oct 29, 2023

Download(s)

14
checked on Oct 29, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.