Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/32029
Title: Op zoek naar de onderzoekende en ontwerpende rol van leerlingen in het verhaal van levenslang wonen.
Authors: Jambé, Babs
Advisors: PETERMANS, Ann
MARTENS, Sarah
Issue Date: 2020
Publisher: UHasselt
Abstract: Hoe kan er in een dorp levenslang gewoond worden? In diverse projecten met als thema levenslang wonen worden participatiemethodes gehanteerd om interactie tussen dorpsbewoners uit verschillende generaties te realiseren. Hoe kan een school, met een belangrijke en centrale plaats in het dorp, hierin een bijdrage leveren? In deze masterscriptie wordt er gezocht hoe leerlingen op een onderzoekende, verhalende en ontwerpende manier betrokken worden bij sociaal-maatschappelijke thema’s als levenslang wonen. Verschillende methodes kunnen bijdragen aan participatieprojecten binnen een schoolcontext. Leerling-georiënteerde participatiemethodes - met een creatieve toets - stimuleren interactie en creëren een platform om te reflecteren over sociaal-maatschappelijke thema’s zoals levenslang wonen. Een intergenerationele samenwerking met oudere buurtbewoners kan negatieve stereotypen tegengaan. De sociale cohesie over de generaties heen wordt versterkt door het gebruik van participatiemethodes.
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/32029
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cc2d3b36-903f-4561-9ca2-d0a8687dab3b.pdf23.62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

34
checked on Sep 14, 2023

Download(s)

10
checked on Sep 14, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.