Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/33038
Title: | Het pensioenbeleid van de nieuwe Belgische federale regering | Authors: | BEMELMANS, Stefan | Issue Date: | 2020 | Source: | Vakblad Grensoverschrijdend Werken, 2020 (35) , p. 19 -22 | Abstract: | Mede mogelijk gemaakt door de financiering van de Belgische Provincie Limburg. Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden, op zondag 26 mei 2019, dat de inwoners van België mochten stemmen voor een nieuwe federale regering. In de daaropvolgende 493 dagen zijn vele verschillende mogelijkheden verkend en intensieve onderhandelingen gevoerd. Uiteindelijk is het de zeven partijen van de Vivaldi-coalitie gelukt om op 30 september 2020 een nieuwe federale regering te formeren.(1) De nieuwe federale regering streeft ingevolge haar regeerakkoord naar een welvarend, solidair en duurzaam België. (2) Voor de sociale zekerheid betekent dit dat deze enerzijds dient te worden beschermd en dat anderzijds de financiering hiervan op lange termijn veilig dient te worden gesteld. Dientengevolge wordt het Belgisch pensioenstelsel opnieuw in de steigers gezet. In deze bijdrage worden door de auteur de pensioengerelateerde beleidsinitiatieven van de nieuwe federale regering tegen het licht gehouden. Hoewel op het moment van schrijven nog niet alle details bekend zijn, is reeds duidelijk dat de beleidsinitiatieven aansluiten bij de op internationaal en Europese schaal geconstateerde tekortkomingen van het huidig Belgisch pensioenstelsel Van basisvoorziening tot belangrijkste toekomstvoorziening Stijgende levensverwachting katalysator voor pensioenhervormingen Het Belgisch socialezekerheidsstelsel is in haar 75-jarige geschiedenis reeds met vele uitdagingen geconfronteerd.(3) Inmiddels zijn de pensioenvoorzieningen tot de belangrijkste toekomstvoorziening uitgegroeid binnen de Europese Unie.(4) Pensioeninkomsten dragen namelijk in belangrijke mate bij aan het voorkomen van armoede onder ouderen.(5) In 2016 liepen nog 18,2% (oftewel 17.3 miljoen) van de inwoners van de Europese Unie die 65 jaar of ouder waren risico op armoede. Het risico op armoede onder de 65-plussers in België (16,4%) was echter lager dan in Duitsland (18,3%), maar hoger dan in Nederland (10%).(6) Zelfs zonder glazen bol is reeds echter duidelijk dat het Belgisch socialezekerheidsstelsel ook de komende 75 jaar voor de nodige uitdagingen zal komen te staan. De grootste uitdagingen komen hierbij voort uit de alom bekende demografische | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/33038 | Link to publication/dataset: | https://cris.maastrichtuniversity.nl/en/publications/0b18d619-f525-4de2-b36c-89bdfac4c327 | Rights: | Grensoverschrijdend Werken | Category: | A2 | Type: | Journal Contribution |
Appears in Collections: | Research publications |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.