Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/33043
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVRANCKEN, Merel-
dc.date.accessioned2021-01-05T11:05:02Z-
dc.date.available2021-01-05T11:05:02Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2021-01-05T08:51:29Z-
dc.identifier.citationTijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 21 (1-2) , p. 145 -152-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/33043-
dc.description.abstractReeds lang woedt het debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens in het onderwijs. Een mogelijk verbod moet immers de neutraliteit van het onderwijs verzoenen met de vrijheid van religie. Waar ondertussen duidelijkheid verschaft is over de verenigbaarheid van een verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerkrachten met de vrijheid van godsdienst, is er blijvende onduidelijkheid over de mogelijkheid om leerlingen te verbieden levensbeschouwelijke kentekens te dragen op school. Deze bijdrage bespreekt het arrest van het hof van beroep te Antwerpen van 23 december 2019, dat zich uitspreekt over deze kwestie in een zaak over leerlingen die hun hoofddoek wensen te dragen in twee scholen te Maasmechelen. Met deze uitspraak gaat het hof van beroep volledig in tegen de eerdere rechtspraak van de Raad van State, waardoor een duidelijke patstelling ontstaat tussen twee belangrijke hoven in ons land.-
dc.language.isonl-
dc.titleDe saga over het verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerlingen: hof van beroep te Antwerpen zorgt voor nieuwe wending-
dc.typeJournal Contribution-
dc.identifier.epage152-
dc.identifier.issue1-2-
dc.identifier.spage145-
dc.identifier.volume21-
local.bibliographicCitation.jcatA1-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedArticle-
local.provider.typePdf-
local.uhasselt.uhpubyes-
local.uhasselt.internationalno-
item.validationvabb 2022-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorVRANCKEN, Merel-
item.accessRightsRestricted Access-
item.fullcitationVRANCKEN, Merel (2020) De saga over het verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerlingen: hof van beroep te Antwerpen zorgt voor nieuwe wending. In: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 21 (1-2) , p. 145 -152.-
crisitem.journal.issn0778-0443-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T.O.R.B. 2020-21, nr. 1-2, 145-152.pdf
  Restricted Access
Published version117.54 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

28
checked on Jun 9, 2022

Download(s)

4
checked on Jun 9, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.