Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/34245
Title: Transport Simulation Tools
Authors: VUURSTAEK, Jan 
Advisors: Bellemans, Tom
Janssens, Davy
Issue Date: 2021
Abstract: Het aantal voertuigen in gebruik blijft jaarlijks toenemen. De Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (ACEA) rapporteerde in 2019 dat het aantal personenauto’s in gebruik in de Europese Unie (EU) de afgelopen vijf jaar met 8 % is gegroeid. Het totaal aantal voertuigen in gebruik liep daardoor op tot bijna 270 miljoen. Inzicht in het gebruik van deze voertuigen is cruciaal voor steden. Zonder degelijk beleid zullen zij steeds meer te maken krijgen met verkeersopstoppingen. Een van de meest voorkomende gevolgen van een verkeersopstopping is een langere reistijd. Een onverwachte verkeersopstopping zorgt ervoor dat mensen te laat komen op het werk of op een andere afspraak. Dit leidt tot een productiviteitsverlies. Een te voorziene verkeersopstopping kan er dan weer tot leiden dat mensen besluiten om af te zien van een activiteit. Dit leidt tot minder consumentenuitgaven en minder bezoekers voor evenementen. Een langere reistijd leidt ook tot een hoger brandstofverbruik, wat op zijn beurt leidt tot meer luchtvervuiling. De meeste steden zijn zich bewust van de huidige verkeerssituatie en de problemen die daarmee gepaard gaan. Weten wat de oorzaak is van een verkeersopstopping is echter maar een deel van het verhaal. Het andere deel is het nemen van weloverwogen beslissingen om verkeersopstoppingen in de toekomst te voorkomen en tegelijkertijd de negatieve gevolgen te minimaliseren. Een ondoordacht beleid kan verkeersopstoppingen nog verder doen toenemen of kan verkeersopstoppingen juist verminderen omwille van verkeerde redenen, namelijk door het afschrikken van mensen wat op zijn beurt weer ten koste gaat van de economie. Daarom wordt het steeds belangrijker om probleemoplossende scenario’s en geplande beleidsmaatregelen te onderzoeken door gebruik te maken van simulatietools. Om simulaties die het openbaar vervoer per bus omvatten te kunnen uitvoeren zijn twee soorten informatiestromen nodig: een wegennet en gegevens met betrekking tot de diensten van de openbare vervoermaatschappij. Bovendien moeten deze gegevens op elkaar afgestemd zijn in termen van geografische informatie, bv. op welke weg bevindt zich een bushalte, op welke wegen rijdt een bus tijdens een busrit, enz. Er zijn geen publiekelijk beschikbare gegevensbronnen die beide soorten informatie bevatten met de vereiste mate van detail. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe tool die de databronnen OpenStreetMap (OSM) en General Transit Feed Specification (GTFS) kan combineren. OSM is een open-source dataset die een kaart van de wereld bevat en wordt vaak gezien als een goede kandidaat voor verschillende soorten gegevens vanwege zijn open-source karakter. GTFS definieert een gemeenschappelijk formaat voor dienstregelingen van het openbaar vervoer en de bijbehorende geografische informatie. Het wordt vaak gebruikt door openbare vervoersmaatschappijen om hun gegevens te publiceren. Bij het opzetten van een scenario dat de simulatie van openbaar vervoer vereist, zijn OSM en GTFS goede kandidaten. Aangezien beide gegevensbronnen onafhankelijk van elkaar worden onderhouden, was enige afstemming vereist. De tool houdt ook rekening met afwijkingen in de geografische locatiegegevens. Dit is van groot belang om te voorkomen dat een bushalte aan de verkeerde kant van de weg wordt toegewezen, wat op zijn beurt kan leiden tot grote afstand en reistijd fouten in de gereconstrueerde busroutes. De tool is volledig geautomatiseerd, d.w.z. dat er geen manuele interventie nodig is. Het combineren van geüpdatete versies van beide gegevensbronnen kan dus op een eenvoudige en consistente manier gebeuren. De tool kan ook alle busritten tegelijk verwerken. Dit is van cruciaal belang aangezien het openbaar vervoersnetwerk sterk verweven is. Parkeeronderzoek wint steeds meer aan belangstelling. Het toenemende autobezit en het feit dat elke autorit eindigt met het parkeren van het voertuig, zorgt ervoor dat dit onderwerp niet mag verwaarloosd worden. Steden zijn steeds vaker op zoek naar nieuwe mogelijkheden om het parkeerlandschap van hun stad opnieuw vorm te geven. SimPark is een simulatietool die ontwikkeld is om hierbij te helpen. De tool biedt inzichten in de effecten van parkeerbeleiden op het infrastructurele niveau (bv. het verminderen van parkeerplaatsen op straat) als op het regelgevende niveau (bv. het verhogen van tarieven) vooraleer ze toegepast worden in de werkelijkheid. De tool helpt beleidsmakers te begrijpen waar mensen parkeren, hoe lang mensen zoeken naar een parkeerplaats, welke parkeerplaatsen mensen hebben overwogen, enz. Inzicht in de effecten van een beleid op deze componenten is van cruciaal belang om het gewenste resultaat te kunnen afstemmen op het werkelijke resultaat. Daartoe maakt de simulator gebruik van geavanceerde zoek- en gedragsmodellen die kunnen worden aangepast aan het gedrag van de in beschouwing genomen populatie. Nieuwe modellen kunnen ook met minimale inspanning worden geïntegreerd dankzij het modulaire plug-and-play ontwerp van de tool. Bovendien stelt de simulator beleidsmakers in staat om variërende en complexe parkeerregels te definiëren om ook op dit vlak de werkelijkheid te benaderen. De resultaten van een simulatie bevatten niet alleen alle informatie die nodig is om beleidsmakers hun initiële vragen te beantwoorden, maar bieden ook voldoende informatie om alle daaropvolgende vragen met betrekking tot hetzelfde scenario te beantwoorden zonder dat een nieuwe simulatie uitgevoerd moet worden.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/34245
Category: T1
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Transport_Simulation_Tools_Vuurstaek.pdf
  Until 2026-05-26
13.37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

84
checked on Sep 7, 2022

Download(s)

28
checked on Sep 7, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.