Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/35016
Title: | Studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs: autismespectrumstoornis | Authors: | Slaets, Helena | Advisors: | TOPS, Wim VAN ERUM, Monique |
Issue Date: | 2021 | Publisher: | tUL | Abstract: | Steeds meer studenten met autismespectrumstoornis (ASS) starten aan het hoger onderwijs. Echter behalen deze studenten minder vaak een diploma dan leeftijdsgenoten zonder ASS. Daarom wordt in deze studie onderzocht hoe studenten met ASS hun hogere studies ervaren en hoe deze studenten het best ondersteund kunnen worden. Ten eerste wordt een online vragenlijst afgenomen bij 36 studenten met ASS. Vervolgens worden de belangrijkste bevindingen besproken in een focusgroep van studenten met ASS en in een interview met de zorgcoördinator van de UHasselt. Onze studie toont aan dat studenten met ASS zowel academische sterktes als zwaktes kunnen herkennen bij zichzelf. De belangrijkste sterktes zijn een goed oog voor detail en een fascinatie voor bepaalde vakken. De grootste academische zwaktes omvatten moeilijkheden met studieplanning, onverwachte veranderingen en het verwerken van grote hoeveelheden nieuwe leerstof. Opvallend veel van de deelnemende studenten met ASS lijden aan mentale gezondheidsproblemen. De meest nuttige ondersteuningsmaatregelen volgens de deelnemers zijn meer tijd krijgen voor het maken van examens, opname van de lessen en een buddy systeem. Tot slot zijn studenten met ASS vragende partij voor georganiseerde ontmoetingen met medestudenten met ASS. Onze resultaten kunnen zowel onderwijzend personeel als studiebegeleidingsdiensten helpen om gepaste ondersteuning te bieden aan studenten met ASS. | Notes: | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/35016 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8d432d5c-88a5-4b71-b25b-3f7d205a7a03.pdf | 1.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.