Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/35019
Title: | Fysieke inspanning in een klascontext bij adolescenten voor meer leerwinst en welzijn | Authors: | EVERAERT, Lindsay | Advisors: | JANSSENS, Kris BOVE, Hannelore |
Issue Date: | 2021 | Publisher: | tUL | Abstract: | Deze masterproef situeert zich binnen het onderzoeksdomein van de educatieve studies. Wanneer er wordt gekeken naar het huidig onderwijssysteem is het opvallend dat er diverse onderwijsvormen gehanteerd worden. Enerzijds het passief lesgeven waarbij de leerkracht doceert, anderzijds lesgeefvormen waarbij de leerkracht een coachende rol vervult en de leerlingen actief en interactief betrokken worden tijdens de les. Deze laatste onderwijsvorm, het activerend onderwijs, kent een merkelijke opmars in de huidige onderwijsvisies. In lijn hiermee heeft onderzoek bij lagereschoolkinderen aangetoond dat embodied cognition, dit is de samenwerking tussen de hersenen en het lichaam, een gunstig effect heeft op executieve functies, welzijn en leerresultaten bij lerenden. Deze huidige studie onderzoekt gelijkaardige aspecten binnen de adolescentie. Op deze manier wordt meer inzicht verworven in vernieuwde didactische principes die het leerproces bij jongeren ten goede kunnen komen. Belangstelling voor dit onderzoek zal zeer divers zijn, waaronder leerkrachten, toekomstige leerkrachten, directie, ouders en/of leerlingen. | Notes: | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/35019 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
9fbd250d-cca1-43ee-8e2a-b1d0a3d1d16a.pdf | 1.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.