Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/35021
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJANSSENS, Kris
dc.contributor.advisorBOVE, Hannelore
dc.contributor.authorCöl, Umare
dc.date.accessioned2021-09-13T13:01:45Z-
dc.date.available2021-09-13T13:01:45Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/35021-
dc.description.abstractHet doel van het huidige onderzoek is nagaan of embodied cognition een positieve invloed heeft op executieve functies, welzijn en leerresulaten bij adolescenten én dit in een klascontext. Embodied cognition werd in de huidige studie uitgewerkt in de vorm van CogiTraining waarbij de leerlingen in de interventiegroep cognitieve en motorische oefeningen uitvoerden met een SenseBall gedurende vijf weken. Na de CogiTraining werden effecten gevonden op vlak van executieve functies, welzijn en leerresultaten binnen de interventiegroep. Voor de executieve functies werd er een respectievelijk effect van 49,3%; 45,3% en 42,1% bekomen tussen de gemiddelde reactietijd voor en na de interventieperiode in de interventiegroep bij de reading span test, de operational span test en de mixed span test. Voor het welzijn werd er een respectievelijk effect bekomen van 83,7%; 47,9% en 47,1% van de gemiddelde welzijnsscore op vlak van tevredenheid, sociale relaties en pedagogisch klimaat voor en na de interventieperiode in de interventiegroep. Bovendien was de gemiddelde welzijnsscore van sociale relaties hoger in de interventiegroep t.o.v. de controlegroep na de interventieperiode. Tot slot, had de CogiTraining ook een effect op de gemiddelde scores van biologie en Frans. Hiernaast werd er ook een significant effect gevonden tussen het aantal trainingen en de scores op aardrijkskunde.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publishertUL
dc.titleFysieke inspanning in een klascontext bij adolescenten voor meer leerwinst en welzijn
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de gezondheidswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationCöl, Umare (2021) Fysieke inspanning in een klascontext bij adolescenten voor meer leerwinst en welzijn.-
item.contributorCöl, Umare-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
73258453-43da-4309-8a7f-2f2c7e644b3e.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

78
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

10
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.