Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/35051
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAERTS, Kris
dc.contributor.advisorGERAERTS, Marc
dc.contributor.advisorMEYNS, Pieter
dc.contributor.authorHenkens, Jonas
dc.date.accessioned2021-09-13T13:02:19Z-
dc.date.available2021-09-13T13:02:19Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/35051-
dc.description.abstractHet revalidatieziekenhuis RevArte begeleidt personen na een beroerte. Resterende hersenschade kan leiden tot motorische, sensorische en cognitieve stoornissen. Deze thesis focust op een cognitieve stoornis genaamd neglect. Patiënten worden begeleid met fysieke- en denkoefeningen, maar deze missen situaties uit het dagelijkse leven. De onderzoeksvraag “Hoe kan het menselijk lichaam worden gevisualiseerd in virtuele realiteit, ten voordele van personen na een beroerte” werd gesteld. Deze masterproef creëert een activiteit uit het dagelijkse leven in virtuele realiteit, namelijk een verkeersoefening. Dit project combineert verschillende technologieën. Zo is de virtuele omgeving ontworpen op het Unity platform. Verder zijn bewegingen vastgelegd met de Xsens MTw Awinda bewegingsvolgers. Ten slotte plaatst de virtuele realiteit bril Oculus Quest de persoon in de omgeving. De verkeersoefening bestaat uit 2 versies voor variërende moeilijkheidsgraden. Zo beschikt versie 1 over verkeerslichten die het verkeer tegenhouden en versie 2 over fietsers waar de persoon zelf bepaalt wanneer het veilig is. Na uitvoering van de oefening krijgt de patiënt visuele, auditieve en haptische feedback in de vorm van tekst, een rem of succes geluid en trillingen op de controllers. Het resultaat is visualisatie van het lichaam geïntegreerd in een verkeerssituatie met feedback. Verder onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid en aanvullende functionaliteit is vereist om integratie in het klinische werkveld te faciliteren.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleVisualisatie van het menselijk lichaam in virtuele realiteit binnen een verkeerssituatie voor personen na een beroerte
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationHenkens, Jonas (2021) Visualisatie van het menselijk lichaam in virtuele realiteit binnen een verkeerssituatie voor personen na een beroerte.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorHenkens, Jonas-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
972fe0b0-328a-43bf-9fba-62f360697bf8.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open
8755fa3b-52c2-43af-84e1-6f542f823f76.pdf713.25 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

120
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

70
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.