Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/35150
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMARNEFFE, Wim
dc.contributor.authorDaems, Brent
dc.date.accessioned2021-09-13T13:04:06Z-
dc.date.available2021-09-13T13:04:06Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/35150-
dc.description.abstractFiscaliteit is een tool die overheden gebruiken om inkomsten te genereren en om burgers aan te zetten tot een bepaald, gewenst gedrag. Zo geven de meeste landen uit de EU fiscale incentives om burgers te overtuigen om meer emissiearmere wagens aan te schaffen, met als doel het wagenpark te verschonen. De reden waarom men een groener wagenpark wil, is omdat de uitstoot van personenwagens externe kosten met zich meebrengt. De totale uitstoot van een personenwagen heeft een negatieve invloed op het milieu en op de gezondheid van mens. Om emissiearme voertuigen te promoten, worden wagens met een hoge CO2-uitstoot en lage euronorm zwaarder belast. Met als doel na te gaan of deze belastingen wel in verhouding zijn met de externe kost die uitstoot met zich meebrengt, wordt in de literatuurstudie van deze thesis onderzocht hoe de belastingen op personenwagens bepaald worden in Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Walloniƫ, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen en Polen. In het empirisch luik van dit onderzoek wordt ten eerste onderzocht hoe de belastingmodellen van de hiervoor vermelde landen zich gedragen ten opzichte van het theoretische, optimale belastingtarief (bestaande uit de totale externe kost van de uitstoot van een personenwagen). Deze verhoudingen worden vervolgens vergeleken met de situatie in Vlaanderen. Op deze manier kan vastgesteld worden welke impact een ander belastingmodel zou hebben op de mate van compensatie van de externe kost van uitstoot van personenwagens in Vlaanderen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDe impact van belastingmodellen van andere landen op de compensatie in vorm van belastingen betreffende de externe kost van de uitstoot van personenwagens in Vlaanderen
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de toegepaste economische wetenschappen-beleidsmanagement
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationDaems, Brent (2021) De impact van belastingmodellen van andere landen op de compensatie in vorm van belastingen betreffende de externe kost van de uitstoot van personenwagens in Vlaanderen.-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorDaems, Brent-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
74313f5f-e102-41a0-be13-3210c87a584b.pdf7.05 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

82
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

20
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.