Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/35249
Title: De impact van rolmodellen op de intentie om een onderneming te starten
Authors: Bellis, Rune
Advisors: VANDEKERKHOF, Pieter
Issue Date: 2021
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze thesis heeft als doel de impact van ondernemende rolmodellen op de intentie om een onderneming te starten in kaart te brengen. Bovendien verdiept het huidig onderzoek naar de al dan niet aanwezigheid van ondernemende rolmodellen door tevens de sterkte van de invloed van deze rolmodellen te analyseren en kwantificeren. Een onderzoeksmodel gebaseerd op Ajzen’s theory of planned behavior wordt gebruikt om de mediërende relatie tussen familiale, niet-familiale en rolmodellen uit de media en de ondernemende intentie van een individu aan te tonen. De conclusies vloeien voort uit een regressieanalyse uitgevoerd op een unieke dataset bestaande uit 1681 respondenten. De statistische resultaten tonen aan dat elk individueel rolmodel een significante invloed uitoefent op de ondernemende intentie van een individu, waarbij de sterktes van de invloed onderlinge variaties vertonen. De analyses werden gecontroleerd voor het geslacht, de leeftijd en het opleidingsniveau van het individu alsook de fear of failure, founding experience en de erkenning van ondernemende opportuniteiten. Hieruit bleek enkel het opleidingsniveau geen significante rol te spelen in het totale effect.
Notes: master in de handelswetenschappen-ondernemerschap en management
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/35249
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
42c5927a-ee5a-4b16-8e97-86ae82d24464.pdf303.5 kBAdobe PDFView/Open
7351fc05-7931-4862-a7b1-f2ed51585f62.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

130
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

94
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.