Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/36216
Title: | Sluiten van eredienstgebouwen: raken openbare-ordehandhavingsbevoegdheden van de burgemeester kern van godsdienstvrijheid? | Authors: | Bernaerts, Jonathan TODTS, Liesbeth Overbeeke, Adriaan |
Issue Date: | 2021 | Abstract: | De burgemeester van Antwerpen sloot eerder dit jaar verschillende synagogegebouwen en de daarin aanwezige ruimtes, zoals bijvoorbeeld een mikve (ritueel bad voor het naleven van reinheidsvoorschriften). Hij nam deze beslissing ter handhaving van de openbare orde naar aanleiding van de herhaaldelijke niet-naleving van bij ministerieel besluit opgelegde coronamaatregelen in orthodox-joodse kring. Volgens de Raad van State zijn die federale coronamaatregelen een inmenging in de godsdienstvrijheid (o.m. RvS 22 december 2020, nrs. 249.313, 249.314, en 249.315). De vraag rijst of ook een burgemeester dergelijke beperkingen kan opleggen, zoals het sluiten van eredienstgebouwen, ter handhaving van de openbare orde. De burgemeester en de ordehandhaving De handhaving van de (lokale) openbare orde behoort van oudsher tot de belangrijkste taken van het lokaal bestuur, bij uitstek van de burgemeester. Daaronder valt ook de handhaving van de openbare gezondheid, relevant in het kader van de coronacrisis (cf. art. 135, § 2, lid 1 N.Gem.). De artikelen 133 en 135, § | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/36216 | Category: | O | Type: | Other |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DEF_Burgemeester en sluiting van eredienstgebouwen (KU Leuven Law Blog 160721).pdf | 236.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.