Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/36276
Title: EEN INNOVEREND ONDERWIJSPROJECT OVER PERSOONSVORMING IN HET RECHTENONDERWIJS
Authors: DE WEERDT, Sven 
GILLARD, Ellen 
LANCKSWEERDT, Eric 
Issue Date: 2020
Source: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 2020 (5) , p. 480 -490
Abstract: In deze bijdrage wordt verslag gedaan van een innoverend onderwijsproject dat tijdens het academiejaar 2019-2020 plaatsvond aan de faculteit rechten van de UHasselt. Dit project, dat betrekking had op persoonsvorming in het rechtenonderwijs, mondde uit in een visietekst en een film. Tijdens het project werd gebruik gemaakt van een veelzijdige mix aan leer-en werkmateriaal en uiteenlopende werkmethodes. Vooral de diepgaande uitwisseling met juridische professionals (advocaten, rechter, gerechtsdeurwaarder, …) Bleek bijzonder inspirerend. De studenten vinden persoonsvorming om verschillende redenen belangrijk. Zij deden diverse concrete voorstellen om persoonsvorming in het rechtenonderwijs te implementeren. I. Inleiding Aan de faculteit rechten van de UHasselt werd tijdens het academiejaar 2019-2020 een boeiend innoverend onderwijsproject opgezet. Het had betrekking op persoonsvorming in het rechtenonderwijs. In deze bijdrage bespreken we dit project en de resultaten ervan. Kort samengevat kwam het project er op neer dat masterstudenten in de rechten samen met juridische professionals een visie ontwikkelden over persoonsvorming in het raam van de rechtenopleiding. Deze visie kwam dus bottom up, vanuit een goede wisselwerking tussen studenten en juridische professionals, tot stand. De 15 deelnemende studenten traden in interactie met zeven juridische professionals: een advocate gespecialiseerd in familierecht, een gewezen advocate die bemiddelaarster en coach werd, een gewezen vrederechter, een gerechtsdeurwaarder, een advocaat gespecialiseerd in ondernemingsrecht, een notaris en een gewezen strafrechtadvocaat. Het project nam acht dagen in beslag, gespreid over twee kwartielen van het academiejaar. De eerste zeven dagen gingen de studenten telkens met een andere professional in gesprek, iedere keer rond een ander thema, maar altijd met de persoonsvorming als rode draad. De achtste dag was er een bijeenkomst met alle professionals samen. Tijdens de bijeenkomsten werd een veelzijdige mix van gespreks-en uitwisselingsmethodes ingezet-die bespreken we hierna nog-, al kwam COVID 19 daar vanaf de vierde bijeenkomst enig roet in het eten gooien. Vanaf dan verliep het hele project digitaal. Dat beperkte de mogelijkheden tot diepgaande gespreksvoering, openheid, creativiteit en verbeelding. Tegelijkertijd waren we er blij mee dat deze digitale mogelijkheden toelieten om het project toch verder te zetten. De studenten gingen prima om met deze nieuwe situatie. Een aantal vragen fungeerden tijdens het hele project als richtsnoer. Wat zou persoonsvorming moeten inhouden opdat afgestudeerde juristen niet alleen juridisch, maar ook op menselijk vlak worden gevormd opdat zij zo goed mogelijk dienstbaar zouden kunnen zijn aan de
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/36276
ISSN: 0778-0443
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2023
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T.O.R.B. 2020-21, nr. 5, 480-490.pdf
  Restricted Access
Published version140.73 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
EEN INNOVEREND ONDERWIJSPROJECT OVER PERSOONSVORMING IN HET RECHTENONDERWIJS NA REVIEW.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version391.23 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

32
checked on Sep 7, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.