Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/36462
Title: | Peer mediation – een interview met Zouhra Naeme (stedelijk onderwijs Antwerpen) | Authors: | LANCKSWEERDT, Eric | Issue Date: | 2020 | Publisher: | Source: | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, 24 (3) , p. 29 -37 | Abstract: | Introductie Kan u zichzelf even kort voorstellen aan de lezer? Ik ben erkend bemiddelaar in sociale zaken 1 en tewerkgesteld binnen het stedelijk onderwijs van Antwerpen. Mijn opdracht bij het stedelijk onderwijs bestaat uit twee functies: procesbegeleider diversiteit en bemiddelaar bij arbeidsconflicten. Het onderdeel bemiddeling bestaat uit verschillende aspecten, onder andere coaching van directies in conflictsituaties, opleiden van personeelsleden en ouders in het omgaan met conflicten en het opstarten van peer-mediationtrajecten. Op deze peer mediation wordt sinds tien jaar sterk ingezet, omdat die wordt gezien als een aspect van actief burgerschap. Dit actief burgerschap behoort tot de eindtermen van het onderwijs. Tot dat actief burgerschap behoort het kunnen omgaan met complexe situaties, conflictsituaties, polarisatie en dergelijke. Leer-lingen, samen met leerkrachten, verwerven op dit vlak vaardigheden. Kan u wat meer uitleg geven over die peer mediation? Peer mediation is conflictbemiddeling tussen gelijken. Het is een methode waarbij opgeleide leerlingen samen met opgeleide leerkrachten als bemiddelaars tussen-beide komen bij conflicten van groeps-en leeftijdsgenoten. Zij helpen ruziënde medeleerlingen om de communicatie weer op gang te brengen door hen te stimu-leren om zelf oplossingen te zoeken. Dit wil echter niet zeggen dat de leerlingen die bemiddelen tussen hun medeleerlingen (de peer mediators) als arbiter of rechter optreden. De leerlingen bemiddelen altijd per twee. Hoe vroeger leerlingen kennismaken met peer mediation, hoe beter zij later moei-lijke situaties kunnen ombuigen tot iets constructiefs. We stellen vast dat scholen vaak te maken hebben met pestproblematiek en onveilige situaties. Scholen gaan op zoek naar oplossingen en op dat vlak is er eigenlijk heel veel aanbod, zeker rond het omgaan met pesten. Leerkrachten zijn praktisch ingesteld en willen snel handvatten aangereikt krijgen om een moeilijke situatie op te lossen. Veel metho-dieken bekijken een lastige situatie vanuit bestraffing, zoals het 4 ladenmodel. We 1 Tot voor kort werden de Belgische bemiddelaars erkend in een van de volgende categorieën: bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken, bemiddelaar in sociale zaken en bemiddelaar in familiale zaken. Deze indeling is nu weggevallen, maar wie in het verleden in een bepaalde cate-gorie werd erkend, blijft erkend in die categorie. Bemiddelaars in sociale zaken laten zich vooral in met individuele arbeidsconflicten. Nederlands-Vlaams tijdschrift voor Mediation en conflictmanagement 2020 (24) 3 | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/36462 | ISSN: | 2213-8919 | DOI: | 10.5553/tmd/138638782021024003004 | Category: | A1 | Type: | Journal Contribution | Validations: | vabb 2023 |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Peer_mediation_een_interview_met_Zouhra_Naeme_stedelijk_onderwijs_Antwerpen.pdf Restricted Access | Published version | 2.57 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Page view(s)
28
checked on Sep 7, 2022
Download(s)
6
checked on Sep 7, 2022
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.