Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38178
Title: STEAM onderwijs: waar staan we theoretisch?
Authors: Lo Bue, Laura
Advisors: STEVENS, Ruth
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: STEAM vloeit voort van de onderwijsvorm STEM. In STEM worden er vier kengebieden (science, technology, engineering, mathematics) samengevoegd om leerlingen op te leiden tot burgers die succesvol kunnen meedraaien aan de maatschappij. Langzaamaan pleiten verschillende actoren voor STEAM-onderwijs, waarbij Arts (kunst) één van de vijf kengebieden wordt. Dit onderzoek houdt zich bezig met welke betekenis(sen) kunst en welke meerwaarde STEAM heeft. Hierbij wordt de nood van STEM behandeld voor de samenleving, daarna hoe kunst wordt opgevat door verschillende actoren (bvb. professoren, leerkrachten, onderzoekers) en de relatie met STEM. Internationaal gezien staat STEAM sterk. Kunst omvat meer dan louter “mooi maken” van STEM. Er zijn vijf essentiële elementen uit A als prominent naar voren gehaald, die tevens ook de voordelen zijn van STEAM: Creativiteit en innovatie Verwondering en nieuwsgierigheid Functionaliteit voor de mens Humaniteit en filosofie Sociale interactie STEAM krijgt in dit onderzoek een eigen definitie: ‘STEAM is een pedagogisch-didactische onderwijsvorm die wetenschap, technologie, techniek, kunst en wiskunde combineert om studenten op te leiden tot kritische en innoverende individuen die in staat zijn om 21ste-eeuwse vaardigheden te gebruiken om tijdsgebonden problemen op te lossen op een creatief doordachte wijze. Het doel is dat studenten doordachte risico's nemen en uit deze ervaringen leren, multidisciplinair kunnen samenwerken en standhouden in het oplossen van problemen door een creatief proces te doorlopen.’
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38178
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bf55eed5-13c2-491d-a58b-9cad54da856d.pdf2.88 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

28
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

8
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.