Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38188
Title: Ervaringen en knelpunten bij gebruik van digitale leervormen in het secundair onderwijs
Authors: Hasevoets, Caro
Advisors: STRUYVEN, Katrien
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: Gedurende de COVID-19 lockdown werden tijdens het afstandsonderwijs nieuwe digitale vormen van lesgeven gebruikt. Enerzijds bleek het onderwijs niet voorbereid, anderzijds werden leerkrachten en leerlingen gedwongen mee te gaan in de digitale versnelling. Het doel van deze masterproef is om ervaringen en knelpunten die leerkrachten uit het secundair onderwijs in Limburg ervaren bij het gebruik van digitale leermiddelen vast te stellen. Er wordt ingegaan op drie thema’s: competenties, opleidingen en ondersteuningen. Aan de hand van vijf semi-gestructureerde, online georganiseerde focusgroepen wordt via beschrijvend onderzoek inzicht verkregen in de ervaringen en ideeën van 59 vakleerkrachten en ICT-ondersteuners. Hierbij wordt het principe van waarderend onderzoek toegepast, alsook de interpretatieve fenomenologische analyse methode. Leerkrachten zien het voordeel in van het integreren van ICT in de les, mits het een meerwaarde biedt. Deze integratie kan bemoeilijkt worden door een mindere interesse en een hogere tijdsdruk en werklast. Er zijn digitaal vaardige leerkrachten, echter zijn er ook leerkrachten die over onvoldoende capaciteiten beschikken om ICT te integreren. Er is ruimte voor verbetering op vlak van ondersteuning voor de leerkrachten om ICT te integreren. Daarnaast geven leerkrachten aan dat het binnen de lerarenopleiding een meerwaarde zou zijn als de nadruk gelegd wordt op vakspecifieke tools in plaats van algemene tools. Ten slotte zijn navormingen momenteel onvoldoende afgestemd op maat van de leerkracht.
Notes: Educatieve master in de economie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38188
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1c2a72be-60ae-4293-ae6c-91cb57f2e8a7.pdf2.58 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

28
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

4
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.