Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38198
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDE BECKKER, Kenneth
dc.contributor.authorThommis, Cato
dc.date.accessioned2022-09-26T08:18:09Z-
dc.date.available2022-09-26T08:18:09Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38198-
dc.description.abstractOp 1 september 2019 gingen er in Vlaanderen in het eerste jaar van de eerste graad van het secundair onderwijs nieuwe eindtermen van kracht. Tijdens de modernisering van het onderwijs werd meer specifiek het concept eindtermen basisgeletterdheid geïntroduceerd. Aangezien onder andere de bekwaamheid om weloverwogen financiële beslissingen te nemen een essentiële levensvaardigheid is in de eenentwintigste eeuw, werd er een financiële component aan de reeks basisgeletterdheden toegevoegd: de financiële basisgeletterdheid. Twee schooljaren later werd het tijd om eens een blik te werpen op de eerste generatie leerlingen die afstudeerden aan de gemoderniseerde eerste graad. In deze masterproef is gezocht naar een antwoord op de centrale onderzoeksvraag: “In welke mate werden de eindtermen financiële basisgeletterdheid bereikt sinds ze van kracht zijn gegaan in 2019?”. Wanneer BG 11.1 onder de loep genomen wordt, kan er gesteld worden dat alle respondenten deze eindterm behaald hebben. Datzelfde kan niet over BG 11.2 en BG 11.3 gezegd worden, waarbij de financiële basisgeletterdheid van respectievelijk vier respondenten en elf respondenten in vraag gesteld kan worden. Er kan bijgevolg geconcludeerd worden dat het Vlaams onderwijs de leerlingen over het algemeen klaarstoomt om te functioneren in de samenleving op financieel vlak. Er is evenwel nog ruimte voor verbetering: alle leerlingen moeten de nieuwe eindtermen financiële basisgeletterdheid bereiken.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleEvaluatie van de nieuwe eindtermen financiële basisgeletterdheid in de eerste graad van het secundair onderwijs
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de economie
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorThommis, Cato-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationThommis, Cato (2022) Evaluatie van de nieuwe eindtermen financiële basisgeletterdheid in de eerste graad van het secundair onderwijs.-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d363f842-6615-47c9-aee3-e2988db71627.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

58
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

26
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.