Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38201
Title: Studeren met een coördinatieontwikkelingsstoornis in het hoger onderwijs
Authors: Engelbosch, Stan
Advisors: TOPS, Wim
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: Coördinatieontwikkelingsstoornis (DCD) is een stoornis waar veel onderzoek wordt naar gedaan bij kinderen maar niet bij volwassenen. Deze studie onderzoekt verschillende moeilijkheden en ondersteuningen die DCD-studenten in het hoger onderwijs ervaren. Er wordt gefocust op: studies in het hoger onderwijs, executieve functies, autorijden, dagelijks leven, sport, sociale vaardigheden en mentale gezondheid. DCD-studenten ervaren problemen bij het nemen van notities. De meeste ervaren ook moeilijkheden met executieve functies. Dit kan leiden tot lagere academische prestaties. Bij het autorijden ervaren ze moeilijkheden met multitasking en het behouden van hun laterale positie. Sport en dagdagelijkse taken worden sneller vermeden. Ze verkiezen individuele sporten boven ploegsporten. Tijdens de adolescentie is er een grotere bewustwording van hun DCD waardoor ze zich sneller isoleren uit angst. Dit kan zich uiten in een gevoel van uitsluiting en onzekerheid of verergeren in een vorm van faalangst of depressie. De populairste ondersteuningen zijn extra tijd, een computer en extra structuur. Een nieuwe ondersteuning is het vragen stellen over de examenvragen. Het vroegtijdig aanleren van planning- en organisatievaardigheden en het hanteren van copingstrategieën zal hen helpen op zowel academisch vlak als in het dagdagelijks leven. Er is geen gebrek aan ondersteuning maar wel aan expertise en bewustwording omtrent DCD bij volwassenen. Een verbetering van deze twee aspecten zal een positieve invloed hebben op deze problematiek.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-engineering en technologie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38201
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
66ae806c-d67e-4fa0-a6e7-56a225ff4fbc.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

94
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

56
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.