Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38202
Title: Science communication: hoe kunnen we het onderzoek van het Centrum voor Milieukunde van de UHasselt naar de klas brengen?
Authors: Smeets, Jolien
Advisors: SCHREURS, Sonja
KUPPENS, Tom
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: In het kader van deze masterthesis omtrent het overbrengen van wetenschappelijk onderzoek naar het onderwijs werd gekeken naar manieren waarop dit reeds gebeurt. Een gekend voorbeeld hiervan is de Universiteit van Vlaanderen, deze kan echter uitgebreid worden. Daarom is het doel van deze masterthesis het ontwerpen van leeractiviteiten die onderzoek uit de academische wereld naar het secundair onderwijs brengt. Om een beeld te krijgen van de noden van de leerkrachten (tweede en) derde graad van het secundair onderwijs, werden online focusgroepen georganiseerd. Er werd vertrokken van de milieuvraagstukken en hierin werd de link gelegd met de onderzoekslijnen van het Centrum voor Milieukunde (CMK). Hieruit werden twee onderwerpen geselecteerd, namelijk bodemsanering en natuurlijke radioactiviteit, waaraan leerplandoelen gekoppeld kunnen worden. Hierrond werd specifiek lesmateriaal ontwikkeld met het oog op duurzaamheidseducatie en transformatief leren. Dit lesmateriaal werd samengebracht in een website en werd in een tweede focusgroep voorgesteld. De aangereikte feedback werd verwerkt om het lesmateriaal te optimaliseren. Deze werkmethode, gevolgd tijdens de masterthesis, sluit aan bij Design-based research.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38202
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a838ecc8-99df-4583-a422-f7a0345a7bfe.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

54
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

12
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.