Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38224
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBIJNENS, John
dc.contributor.advisorGEURTS, Tom
dc.contributor.advisorVALKENBORGH, Frank
dc.contributor.advisorVAN DE VEN, Joep
dc.contributor.authorHendrikx, Nick
dc.contributor.authorCuppens, Daan
dc.date.accessioned2022-09-26T08:18:31Z-
dc.date.available2022-09-26T08:18:31Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38224-
dc.description.abstractDe firma IPTE ontwerpt installaties voor het produceren en testen van printplaten. In de huidige situatie wordt een klant met een probleem ondersteund via een combinatie van verschillende communicatietools (telefoon, TeamViewer, ...). Dit vergt veel tijd en kan leiden tot onduidelijkheden. Indien problemen niet opgelost geraken moet een technieker ter plaatse gaan. Een ander probleem is dat de Covid19-pandemie heeft gezorgd voor een grote verlenging van de leveringstermijn van onderdelen. Hierdoor kan een CAD-ontworpen machine niet gebouwd en getest worden. Deze masterproef zoekt een oplossing om de remote support te verbeteren en een methode om pas ontworpen CAD-installaties virtueel te testen. Eerst is de werking van verschillende softwarepakketten onderzocht voor beide problemen. Hierna is de werking van de geschikte softwarepakketten uitgebreid uitgetest op een installatie van IPTE. Tot slot is een kostenraming uitgevoerd van de softwarepakketten om te controleren of ze rendabel zijn. Uit de testen is gebleken dat het mogelijk is om de remote support te verbeteren via een combinatie van verschillende softwarepakketten. Vuforia Studio laat toe om een applicatie te creëren met duidelijke stappenplannen in AR. Vuforia Chalk is een toepassing waarmee heldere communicatie mogelijk is. Emulate3D kan een virtuele representatie van een fysieke machine maken. Deze kan ook gebruikt worden om een nieuw ontworpen CAD-installatie virtueel te testen. Tot slot blijkt uit de kostenraming dat de softwarepakketten rendabel zijn voor IPTE.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleDigitale ondersteuning van klanten verbeteren via augmented reality en een digital twin alsmede het opzetten van een virtueel prototype
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: elektromechanica
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorHendrikx, Nick-
item.contributorCuppens, Daan-
item.fullcitationHendrikx, Nick & Cuppens, Daan (2022) Digitale ondersteuning van klanten verbeteren via augmented reality en een digital twin alsmede het opzetten van een virtueel prototype.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
53ffb41c-cdc0-48ba-8adb-38c9083d3571.pdf6.25 MBAdobe PDFView/Open
2b023c87-d1ca-4790-bd92-6ae3ac06b38f.pdf973.23 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.