Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38264
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTOPS, Wim
dc.contributor.advisorVAN ERUM, Monique
dc.contributor.authorVangertruyden, Julie
dc.date.accessioned2022-09-26T08:18:58Z-
dc.date.available2022-09-26T08:18:58Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38264-
dc.description.abstractSteeds meer studenten met autismespectrumstoornis (ASS) starten aan het hoger onderwijs. Echter behalen deze studenten minder vaak een diploma dan leeftijdsgenoten zonder ASS. In deze studie wordt onderzocht hoe studenten met ASS hun hogere studies ervaren en hoe deze studenten het best ondersteund kunnen worden. Een online vragenlijst wordt eerst afgenomen bij 36 studenten met ASS. Na een kwantitatieve analyse van deze resultaten, worden de belangrijkste bevindingen verder uitgediept tijdens een focusgroep met studenten met ASS en een interview met de zorgcoördinator van UHasselt. Onze studie toont aan dat studenten met ASS zowel academische sterktes als zwaktes herkennen bij zichzelf. De belangrijkste sterktes zijn oog voor detail en fascinatie voor bepaalde vakken. De grootste academische zwaktes omvatten moeilijkheden met studieplanning, onverwachte veranderingen en verwerken van grote hoeveelheden nieuwe leerstof. Opvallend veel van de deelnemende studenten met ASS lijden aan mentale gezondheidsproblemen. De beschikbare academische ondersteuning blijkt vooralsnog beperkt te zijn. De meest nuttige ondersteuning volgens de deelnemers zijn meer tijd krijgen voor het maken van examens, opname van de lessen en een buddy systeem. Tot slot besluiten we dat studenten met ASS vragende partij zijn voor georganiseerde ontmoetingen met medestudenten met ASS, hulp bij het begrijpen van abstracte en dubbelzinnige concepten, meer tijd om taken te maken, examens maken in een prikkelarme omgeving en een cursus rond stressmanagement.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publishertUL
dc.titleStuderen met een functiebeperking in het hoger onderwijs: autismespectrumstoornis
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de gezondheidswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorVangertruyden, Julie-
item.fullcitationVangertruyden, Julie (2021) Studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs: autismespectrumstoornis.-
item.accessRightsOpen Access-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
e2876e98-b8cf-49b2-b9be-2725b1ccaa00.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

110
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

62
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.