Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTOPS, Wim
dc.contributor.authorVandebroek, Katrien
dc.date.accessioned2022-09-26T08:18:59Z-
dc.date.available2022-09-26T08:18:59Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38267-
dc.description.abstractDoelstellingen: Onderzoeken wat het effect is van bewegingstussendoortjes en exergames in school op de hoeveelheid fysieke activiteit en bewegingsmotivatie van kinderen en jongeren met ASS. Daarnaast wordt er gepeild naar de haalbaarheid ontvangst. Methode: Het betreft een mixed-method design. 34 leerlingen namen deel aan de interventiestudie. Gedurende 2 weken werden elke schooldag exergames en bewegingstussendoortjes aangeboden of de controleconditie. De voor- en nameting bestonden uit een directe meting van de hoeveelheid fysieke activiteit en twee zelfrapportage vragenlijsten rond fysieke activiteit en bewegingsmotivatie. Daarnaast was er een kwalitatief luik bestaande uit focusgroepen met betrokken leerkrachten en individuele interviews met deelnemende leerlingen om te peilen naar hun ervaringen. Conclusie: De interventiegroep vertoonde een significante verbetering in zelfgerapporteerde hoeveelheid fysieke activiteit binnen de groep en vergeleken met de eerste controlegroep. De fysieke activiteit gemeten met stappentellers verschilde niet significant tussen interventiegroep en controlegroep. De zelfgerapporteerde bewegingsmotivatie verbeterde binnen de interventiegroep maar niet significant. Uit het kwalitatief onderzoek bleek dat de haalbaarheid afhankelijk was van structurele mogelijkheden binnen de school. Hun mening hierover varieerde afhankelijk van factoren. De leerlingen vonden de bewegingsinterventies een aangename strategie om op school uit te voeren, al werd wel aangegeven dat er voldoende variatie moest zijn.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publishertUL
dc.titleExergames en bewegingstussendoortjes op school bij jongeren met autisme spectrum stoornis: een haalbare en effectieve strategie?
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de gezondheidswetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorVandebroek, Katrien-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationVandebroek, Katrien (2022) Exergames en bewegingstussendoortjes op school bij jongeren met autisme spectrum stoornis: een haalbare en effectieve strategie?.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
334cc50c-6e2e-4647-a257-86c5d2eccf11.pdf3.98 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

58
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

44
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.