Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/38269
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | TOPS, Wim | |
dc.contributor.author | WITHOFS, Maaike | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T08:18:59Z | - |
dc.date.available | 2022-09-26T08:18:59Z | - |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/38269 | - |
dc.description.abstract | Maar liefst 38% van de Vlaamse jongeren voelt zich niet goed in zijn vel. Op dit moment ontbreekt het de secundaire scholen aan een samenhangend beleid om de mentale gezondheid van hun leerlingen te verbeteren. Om deze reden onderzoekt deze studie welke aspecten een goed mentaal gezondheidsbeleid op secundaire scholen in Vlaanderen moet bevatten. Via een multi-method design werden goede praktijkvoorbeelden en uitdagingen verzameld in verband met een mentaal gezondheidsbeleid op school. Via wetenschappelijke studies werd gezocht naar de verschillende aspecten die een mentaal gezondheidsbeleid moet bevatten ter bevordering van de mentale gezondheid van jongeren. Daarnaast werd via een focusgroep gekeken hoe Limburgse scholen deze goede praktijken reeds toepassen en welke valkuilen zij tegenkomen. Resultaten: Een mentaal gezondheidsbeleid hoort een integraal beleid te zijn waar aandacht is voor alle belangrijke en relevante componenten ter bevordering van de mentale gezondheid bij jongeren. De Vlaamse overheid beschrijft vier pijlers die scholen moeten meenemen bij het opstellen van hun mentaal gezondheidsbeleid: educatie, omgevingsinterventies, zorg en begeleiding, en afspraken en regels. Deze vier pijlers moeten worden meegenomen in de klas (microniveau), in de school (mesoniveau) en in de ruime schoolomgeving (macroniveau). Limburgse scholen zetten reeds in op deze componenten, maar ondervinden nog verschillende moeilijkheden. Het opstellen van zo een beleid is complex, tijdrovend en vraagt om extra financiƫle middelen. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | tUL | |
dc.title | Mentaal gezondheidsbeleid in het secundair onderwijs | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.contributor | WITHOFS, Maaike | - |
item.fullcitation | WITHOFS, Maaike (2022) Mentaal gezondheidsbeleid in het secundair onderwijs. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
563cfa00-010b-4db7-8001-36fe602c896c.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.