Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38476
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZANONI, Patrizia
dc.contributor.authorLuyckx, Lynn
dc.date.accessioned2022-09-26T08:20:38Z-
dc.date.available2022-09-26T08:20:38Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38476-
dc.description.abstractDeze masterproef heeft als doel het identificeren van de drijfveren van lokale bedrijven om, al dan niet, aan brand activisme te doen. De onderzoeksvraag luidt dan ook als volgt: “Waarom doen lokale bedrijven, al dan niet, aan brand activisme?”. Samengevat komt brand activisme voor wanneer een bedrijf een standpunt inneemt over een controversiële sociopolitieke kwestie en zich hier ook over uitspreekt. Dit standpunt dient ondersteund te worden door acties. Dit onderzoek werd verricht aan de hand van een literatuurstudie en kwalitatief onderzoek. Het kwalitatieve onderzoek werd verricht aan de hand van semigestructureerde interviews. Uit dit onderzoek bleek dat lokale bedrijven gedreven kunnen worden door zowel sociaal-politieke als door economische factoren om al dan niet aan brand activisme te doen. Wanneer bedrijven sociaal-politiek gemotiveerd zijn wil dit zeggen dat ze aan brand activisme doen om een sociale verandering teweeg te brengen. Wanneer bedrijven aan brand activisme doen uit een economische motivatie doen ze dit vooral om winst te genereren. Er bleek dat voor lokale bedrijven de drijfveren om niet aan brand activisme te doen uit een economische motivatie het zwaarst doorwegen in hun beslissing. Dit is het geval omdat ze als lokaal bedrijf het zich niet kunnen permitteren om klanten en dus winst mis te lopen door een standpunt in te nemen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleBrand activisme, de drijfveren van lokale bedrijven
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de handelswetenschappen-marketing management
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorLuyckx, Lynn-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationLuyckx, Lynn (2022) Brand activisme, de drijfveren van lokale bedrijven.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ad19cd74-6b58-4f61-b4d9-0d05169248ac.pdf993.52 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

66
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

32
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.