Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/39810
Title: Rosart, revival van een lettersnijder - expo Haarlem
Contributors/Performers: VERBAENEN, Walda 
Issue Date: 2023
Abstract: Het Noord Hollands Archief te Haarlem bezit de waardevolle collectie letetrproeven, drukwerk, matrijzen en stempels van de familie Enschedé. Rosart, revival van een lettersnijder Vandaag opent in het Noord-Hollands Archief de nieuwe tentoonstelling over Jacques-François Rosart. Rosart werkt tussen 1740 en 1759 in Haarlem als lettersnijder. Dit doet hij vooral voor de lettergieterij van Johannes en Izaak Enschedé. Hoewel hij veel mooie letters ontwerpt wordt hij in zijn eigen tijd niet echt gewaardeerd. In deze tentoonstelling kijken hedendaagse typografen en onderzoekers nog een keer naar zijn oeuvre en komen tot een herwaardering. Het resultaat: een nieuw inzicht in deze begaafde autodidact en een digitale wedergeboorte van verschillende, ruim 250-jaar oude, lettertypen. In deze tentoonstelling kijken hedendaagse typografen en onderzoekers nog een keer naar zijn oeuvre en komen tot een herwaardering. Het resultaat: een nieuw inzicht in deze begaafde autodidact en een digitale wedergeboorte van verschillende, ruim 250-jaar oude, lettertypen. Deze tentoonstelling is vanaf 30 januari te zien in de Janskerk, het publiekscentrum van het Noord-Hollands Archief, aan de Jansstraat 40 te Haarlem. De tentoonstelling is geopend van maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur en elke derde zaterdag van de maand van 9.00-16.00 uur. Entree is gratis.
Keywords: Typography;Research;Historical material;Type Design
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/39810
Link to publication/dataset: www.rosart.nl
https://onh.nl/nieuws/rosart-revival-van-een-lettersnijder
Discipline: design en architectuur
Research Context: Hundreds of hours of in-depth research, meticulous drawing, discussion, testing, and refining, ultimately resulting in a comprehensive series of cutting-edge digital revivals: the Rosart Project. This website describes the processes involved and shows the outcomes of an intensive typographical adventure of the experts Walda Verbaenen, Michel Paré and Lukas Schneider. The project arose from a group project of five students from the Expert class Type design (EcTd) course 2014–2015 of the Plantin Institute of Typography in Antwerp, led by Dr. Frank E. Blokland. The subject of the study was the 18th-century Belgian punchcutter Jacques-François Rosart. Walda, Michel and Lukas, three alumni of the course, further examined Rosart’s punches, matrices, foundry type, and related prints in collections in Antwerp and Haarlem. The digital fonts presented include a range of text and display types, decorative capitals, and ornaments. It is undoubtedly the largest and most comprehensive collection of revivals based on the work of a single punchcutter to date.
Related Info: Media, Arts and Design [research group]
Category: AOR
Type: Artistic/designerly creation
Appears in Collections:Artistic/designerly creations

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flyer Rosart_148x210_definitief_zonder afloop.pdf435.65 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.