Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/39950
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHOUBEN, Marco-
dc.contributor.authorPIERSON, Jo-
dc.date.accessioned2023-04-20T12:21:33Z-
dc.date.available2023-04-20T12:21:33Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2023-04-05T14:25:22Z-
dc.identifier.citationTijdschrift voor Communicatiewetenschap, 50 (4) , p. 301 -331-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/39950-
dc.description.abstractDigitale platformen spelen een steeds belangrijkere rol in de realisatie van publieke waarden zoals privacy, ook binnen het publiek onderwijs. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting tijdens het maken van afspraken tussen scholen en platformen over de bescherming van persoonsgegevens. Vanwege een toenemend machtsonevenwicht hebben scholen moeite om de platformen instructies op te leggen en garanties te laten geven voor de veiligheid van de gegevens, hetgeen hun governance beïnvloedt. Klassieke governance van platformen richt zich doorgaans op de verantwoordelijkheid van één actor. In tegenstelling tot deze visie, stelt coöperatieve verantwoordelijkheid dat platform governance het resultaat moet zijn van een dynamische interactie en verdeling van verantwoordelijkheden tussen platformen en gebruikers, ondersteund door een juridisch en beleidskader gecreëerd door overheidsinstellingen. De auteurs onderzoeken coöperatieve verantwoordelijkheid in een casestudy naar de totstandkoming en het gebruik van het Privacyconvenant in het publiek onderwijs in Nederland. Uit de bevindingen blijkt dat de ontwikkeling van het Privacyconvenant een drijvende kracht is geweest voor het versterken van de bescherming van persoonsgegevens. De publieke onderwijssector werkt uitgebreid samen met zowel overheidsinstellingen als platformbedrijven om de bescherming van persoonsgegevens te verbeteren. Ook nemen stakeholders meer verantwoordelijkheid en blijven ze permanent samenwerken. In deze samenwerking moeten scholen wel rekening houden met een diversiteit aan platformen, hetgeen invloed heeft op de verdeling van verantwoordelijkheden tussen scholen en platformen.-
dc.language.isonl-
dc.publisherAMSTERDAM UNIV PRESS-
dc.subject.othercooperative responsibility-
dc.subject.otherdata protection-
dc.subject.otherplatformization-
dc.subject.otherpublic education-
dc.titlePubliek onderwijs, platformisering en coöperatieve verantwoordelijkheid: het Privacyconvenant in Nederland-
dc.typeJournal Contribution-
dc.identifier.epage331-
dc.identifier.issue4-
dc.identifier.spage301-
dc.identifier.volume50-
local.format.pages31-
local.bibliographicCitation.jcatA1-
dc.description.notesHouben, M (corresponding author), Vrije Univ Brussel, imec SMIT, Ixelles, Belgium.-
dc.description.notesmarco.houben@vub.be; jo.pierson@uhasselt.be-
local.publisher.placeNIEUWE PRINSENGRACHT 89, AMSTERDAM, NETHERLANDS-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedArticle-
dc.identifier.doi10.5117/TCW2022.4.003.HoUB-
dc.identifier.isi000934076400003-
local.provider.typewosris-
local.description.affiliation[Houben, Marco] Vrije Univ Brussel, imec SMIT, Ixelles, Belgium.-
local.description.affiliation[Pierson, Jo] Vrije Univ Brussel, Univ Hasselt, Sch Sociale Wetenschappen, imec SMIT, Ixelles, Belgium.-
local.uhasselt.internationalno-
item.accessRightsRestricted Access-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorHOUBEN, Marco-
item.contributorPIERSON, Jo-
item.fullcitationHOUBEN, Marco & PIERSON, Jo (2022) Publiek onderwijs, platformisering en coöperatieve verantwoordelijkheid: het Privacyconvenant in Nederland. In: Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 50 (4) , p. 301 -331.-
crisitem.journal.issn1384-6930-
crisitem.journal.eissn1875-7286-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Publiek onderwijs, platformisering en coöperatieve verantwoordelijkheid, het Privacyconvenant in Nederland_def29082022.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version737.35 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.