Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/40984
Title: Talentenacademie
Authors: Proost, Tim
Advisors: GIELEN, Mario
CLOOSEN, Evelyn
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: Op vraag van Mosa-RT is er onderzoek gedaan naar het opstarten van een “talentenacademie”. Het doel van deze talentenacademie is leerlingen, a.d.h.v. zelfstandig uitgevoerde projecten, de eigen talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. In de literatuur zijn er verschillende definities van wat een talent is, maar ook kan er een onderscheid worden gemaakt tussen verschillende talenten. Verder is het ontdekken en ontwikkelen van deze talenten bij jongeren een belangrijk gegeven. Door de unieke plaats van de school binnen het leven van jongeren, spelen ze een belangrijke rol in het ontdekken en ontwikkelen van deze talenten. Uit een enquête die werd afgenomen is echter gebleken dat de leerlingen van Mosa-RT weinig intrinsieke motivatie hebben om deel te nemen aan zulk een project. Hiernaast blijken ze ook weinig vertrouwen te hebben in projecten georganiseerd door andere leerlingen. Als reactie hierop is er in deze thesis getracht een framework te ontwikkelen, o.b.v. de design thinking methodologie, dat inzet op het extrinsiek en intrinsiek motiveren en ondersteunen van de leerlingen. Uit interviews met leerkrachten zijn enkele zaken naar boven gekomen, zo raden ze aan een begeleider te betrekken bij de opstartfase van zulke projecten. De leerkrachten beoordelen het framework over het algemeen positief, waardoor een volgend onderzoek zich dan ook kan toespitsen op het uittesten ervan in een schoolse context en hoe leerlingen warm te maken voor deelname aan zulke projecten.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/40984
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fd50bdf8-d30f-4e8a-b399-d75bc3314967.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.