Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/40994
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTOPS, Wim
dc.contributor.authorSmeets, Carmen
dc.date.accessioned2023-09-21T07:47:23Z-
dc.date.available2023-09-21T07:47:23Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/40994-
dc.description.abstractDyslexie is een leerstoornis die ongeveer 5% van de Nederlandstalige bevolking treft. Er bestaan al screeningsinstrumenten voor leerlingen in de derde graad uit het ASO en TSO, voor de leerlingen uit het BSO ontbreken deze instrumenten. Het huidige onderzoek zet een aanzet tot het ontwikkelen en uittesten van een screeningsinstrument met prestatienormen voor deze leerlingen. Er werden drie testen ontwikkeld, namelijk een stilleestoets (SLT) over asperges, een woorddictee, en een checklist welke een Nederlandse bewerking van de Adult Dyslexia Checklist is. Op basis van de resultaten van de deelnemers zonder een dyslexie-diagnose werden percentielscores bepaald. De betrouwbaarheid van de SLT ‘Asperges’ en de checklist was hoog, de betrouwbaarheid van het woorddictee was eerder zwak. Alle zelfontwikkelde testen hadden een hoge validiteit. De sensitiviteit van alle testen was eerder laag, terwijl de specificiteit voor alle testen hoog lag. Bij de combinatie van de drie instrumenten waren zowel de sensitiviteit als de specificiteit hoog. De testen kunnen individueel dus goed detecteren of iemand geen aanleg tot dyslexie heeft, en bij combinatie van de testen worden ook de personen die dyslexie hebben goed gedetecteerd. Door verfijning van het instrument zal deze in de toekomst in gebruik genomen kunnen worden door zowel scholen als het CLB om hun leerlingen te screenen en eventueel naar de juiste instanties door te verwijzen voor een effectieve dyslexie-diagnose.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleStuderen met dyslexie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorSmeets, Carmen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationSmeets, Carmen (2023) Studeren met dyslexie.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8fa51c8c-f90f-4198-b89b-9cfd944df0df.pdf4.37 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.