Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41016
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEMMERS, Elke
dc.contributor.advisorSTRUYVEN, Katrien
dc.contributor.authorGeenen, Alexander
dc.date.accessioned2023-09-21T07:47:29Z-
dc.date.available2023-09-21T07:47:29Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/41016-
dc.description.abstractDeze paper onderzoekt het voorkomen van stressoren, gerelateerd aan academische stress bij een gelegenheidsstreekproef van tien adolescenten tussen vijftien en zeventien jaar. De focus van dit onderzoek ligt op de verschillende academische stressoren, de gevolgen van de academische stress, de toegepaste copingstrategieën en mogelijke schoolinterventies om academische stress tegen te gaan. De resultaten van dit onderzoek kwamen tot stand op basis van analyses van semigestructureerde interviews. Enkele voorbeelden van stressoren uit de geobserveerde groep respondenten zijn interpersoonlijke conflicten, een onvoldoende rustgevende klas- en schoolomgeving en het geven van presentaties. De gevolgen van deze academische stress zijn zeer individueel bij de respondenten. Ze variëren van kleine fysieke ongemakken tot het volledig blokkeren tijdens evaluatiemomenten. De respondenten gaan met deze stress om via coping aan de hand van verschillende mogelijke strategieën. Adaptieve strategieën werken probleemoplossend, terwijl maladaptieve strategieën problemen ontwijken. Tijdens dit onderzoek paste de meerderheid van de respondenten voornamelijk adaptieve coping toe. Voor stressreducerende interventies stellen de respondenten een waaier aan oplossingen voor. Van het omvormen van het evaluatiesysteem tot een betere klimaatregeling voor de lokalen. Om dit op grotere schaal te bevragen, is een groepsactiviteit toegevoegd om als school een beter beeld van de eigen academische stressoren en door leerlingen voorgestelde interventies te krijgen.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleStressoren en copingstrategieën van adolescenten in de klaspraktijk van het secundair onderwijs
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorGeenen, Alexander-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationGeenen, Alexander (2023) Stressoren en copingstrategieën van adolescenten in de klaspraktijk van het secundair onderwijs.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
46d67fa7-5154-4f94-b1d1-48147269da43.pdf682.45 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.